З 2017 року Асоціація юридичних клінік України здійснює моніторинг діяльності юридичних клінік. Мета оцінювання – забезпечення стандартної якості діяльності юридичних клінік в Україні. При цьому, найважливішим етапом моніторингу є розробка рекомендацій, впровадження Плану розвитку юридичної клініки та експертний супровід юридичних клінік. Так званий, “моніторинг 2.0”. Голова Асоціації Юлія Ломжець, яка стала експерткою з впровадження Плану у юридичній клініці “Громадська приймальня” Київського кооперативного інституту бізнесу і права розповіла про напрацювання юридичної клініки та подальшу роботу.
Моніторинги юридичних клінік тривають третій рік. Мені пощастило брати участь у шести з них. Щоразу наприкінці кожного візиту команда Асоціації намагалася налаштувати керівництво юридичної клініки і заклад вищої освіти, що результат моніторингу – це лише початок, поштовх до змін і покращень. Але подальше спілкування з юридичними клініками подекуди демонструвало, що зміни відбуваються не так швидко як того би хотілося, і керівники юридичних клінік не завжди можуть переконати університети впроваджувати рекомендації моніторингів.
Аби допомогти юридичним клінікам змінюватися і покращуватися, Асоціація запропоновала нову модель моніторингів 2.0, яка передбачає надання експертного супроводу та підтримки керівникам юридичних клінік.
Моніторинги 2.0 відбулися у п’яти юридичних клініках і вже у двох відомі результати провадження. Тепер представляємо третій.
План розвитку юридичної клініки “Громадська приймальня” Київського кооперативного інституту бізнесу і права був затверджений 29 листопада 2019 року. Три місяці колектив клініки за моєї підтримки здійснював різноманітні заходи з впровадження наданих Асоціацією рекомендацій.
План передбачав сім напрямів рекомендацій з розвитку. Ось коротко про впровадження кожного з них.
Найуспішніше та найповніше вдалося виконати рекомендацію “Практикувати системну та різноманітну правову просвіту” – результат 100%. Впродовж трьох місяців юридична клініка значно активізувала свою діяльність у напрямі правової просвіти: розроблений план проведення правопросвітніх заходів, заняття проводяться регулярно, для різної вікової аудиторії школярів. Керівниця юридичної клініки виступила ініціатором включення юридичної клінічної секції в Міжнародну науково-практичну конференцію “Інноваційні підходи до правового регулювання суспільних відносин: науково-практичний дискурс”, яку проводить кафедра права Київського кооперативного інституту бізнесу і права.
80% успішного виконання рекомендацій щодо “Впровадження заходів з посилення інформування про діяльність юридичної клініки“. Юридична клініка розробила інформаційні буклети про її діяльність, всі активності юридичної клініки оперативно висвітлюються на інформаційних ресурсах інституту та у групі у Фейсбук.
75% покращення в напрямі консультування: в юридичній клініці розроблений і використовується бланк письмової консультації, запроваджена нова форма журналу, в якому міститься графа “вид наданої допомоги”, викладачі – куратори перевіряють кожну письмову консультацію і посвідчують перевірку підписом.
Менших результатів вдалося досягти у зарахуванні роботи студентів у юридичній клініці як навчальної практики (50%) та у нормуванні роботи викладачів в юридичній клініці (33%). В ККІБП розроблене нове Положення про юридичну клініку “Громадська приймальня”, у процесі підготовки посадові інструкції персоналу юридичної клініки та Положення про практику в юридичній клініці.
На жаль, не вдалося посилити видимість юридичної клінікив місцевій громаді (0%). Юридична клініка лише планує співпрацю зі стейкхолдерами, а також залучення представників партнерських організацій до проведення зустрічей, занять, тренінгів зі студентами юридичної клініки.
В результаті, загальний відсоток виконання Плану впровадження – 59%.
Ці 59% – хоч і невеликий, але впевнений крок у розвитку юридичної клініки. Це – активізація і покращення усіх напрямів діяльності, впорядкування і стабілізація її роботи.
Цей результат ще потребує закріплення і подальшого просування, тому моя робота, як експерта впровадження не завершена. Разом з керівництвом юридичної клініки і закладом вищої освіти ми будемо прагнути досягти 100%.
Автор:
Юлія Ломжець, експертка з впровадження Плану розвитку юридичної клініки “Громадська приймальня”