Закон…велика прірва невідомих термінів, понять і «правил» для людини, яка тим не цікавиться, а тим більше не вивчає. Мовляв «навіщо мені треба знати оті ваші закони, я нічого кримінального не роблю, бізнесу і податків на нього не маю, нічого не продаю»
Проте, ви купуєте, будь-то продукти харчування, одяг чи можливо, техніку. Так-так техніку, новий холодильник на кухню, тостер тещі на 8 березня, телефон дитині, щоб завжди бути на зв’язку і великий телевізор для перегляду фільмів у колі сім’ї.
Але наш світ не ідеальний, ми купуємо товари з дефектами, які не можемо помітити на стадії купівлі, або ж помічаємо їх коли всім знайомі 14 днів вже пройшли, або ж товар просто не підійшов вам, байдуже під колір очей чи шпалери на кухні. І куди ж без незрозумілих «300 гривень за доставку товару» коли на сайті пише «безкоштовна доставка».
Тут кожному з нас, я певен, знадобиться знання закону для захисту своїх прав. У цій публікації ми розберемо декілька типових ситуацій та знайдемо рішення для кожної з них.
На телевізорі подряпини, що робити?
«Ну нічого, можливо, в магазині на складі випадково подряпали, нічого не вдієш та й подряпини не видно, все одно вони зі сторони стіни», – скаже хтось, проте законом передбачено право на:
1) пропорційне зменшення ціни;
2) безоплатне усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Ви маєте право пред’явити одну з вимог, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, тобто зменшити ціну та безоплатно усунути недоліки одночасно у вас не вийде.
А якщо мікрофон телефону перестав працювати через місяць?
Як показує практика, багато знають, що маючи чек, можна віднести телефон в магазин, де його відправлять на ремонт по гарантії. Звичайно якщо причиною поломки не було, наприклад, падіння телефону на підлогу. Проте, не всі знають, що на час ремонту вони мають право на отримання (з доставкою) товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі.
Продавці-консультанти частенько грішать тим, що не розказують покупцям про таке право.
Куди ж пред’являти свої вимоги?
За законом, вимоги споживача пред’являються на вибір:
- продавцеві за місцем купівлі товару
- виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
А на практиці? Скоріше за все, для Вас це буде саме магазин, як місце придбання товару і ніякого виробника Ви шукати не будете. Отож, для повернення товару Вам потрібно мати з собою сам товар, чек і документ, що посвідчує особу. “Для чого мені показувати паспорт, щоб вони взяли на мене кредит?”-, ні, існує процедура за якою складається акт про видачу коштів. В акті зазначають:
- дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар;
- відомості про товар;
- суму виданих коштів;
- номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару
Декілька хвилин, підпис на готовій формі і Вуаля, товар повернуто. У випадку розрахування карткою гроші повернуться саме на картку з якої проводилась оплата, а не готівкою. Також в магазинах зазвичай є готова форма для товару на заміну.
Проте, бувають ситуації коли “по хорошому” застосувати своє право не виходить, наприклад з причини відмови співпрацювати зі сторони магазину, частіше виникає з інтернет-магазинами. Що ж робити? Можна Звернутися із заявою про порушення своїх прав до територіальних органів Держпродспоживслужби України чи до суду за місцем свого проживання. У них є сайти зі всією потрібною інформацією. Телефони, Адреси, гаряча лінія і тому подібне. Залишу посилання для ознайомлення з матеріалом від головного управління Рівненської області “Нагадуємо основні права споживачів при придбанні товару належної якості”
Також пам’ятайте, доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача.)
А чи можна щось зробити з тостером який не підійшов по кольору?
Звичайно, ви маєте право обміняти непродовольчий товар на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив вас не тільки за кольором, алей за:
- за формою
- габаритами
- фасоном
- розміром
- або з інших причин не може бути використаний за призначенням.
Якщо після того як вам поміняють тостер на інший колір, теща не почне ним користуватись, знайте скоріше за все справа не в кольорі.
«Безкоштовна доставка?» Не думаю!
Підшуковуючи техніку для кухні після ремонту, багато з нас звертає увагу на надпис на сайті «безкоштовна доставка». «Ну якщо плитку клали дорогу хоча б тут збережу зайву сотню», – думав мій сусід коли замовляв новенький холодильник в одному з найбільших магазинів України. І яким же було його здивування, коли доставка обійшлась йому в декілька сотень. Обман? Подумав він. Ні, просто людська не уважність до деталей.
У цьому випадку безкоштовна доставка була тільки до міста призначення. Нерідко буває, що товар який ви замовляєте знаходиться далеко від вашого міста на центральному складі. Інколи така доставка і справді буває безкоштовною, в «нашому» магазині така була наприклад у Києві. Тому потрібно читати умови доставки на сайті, а ще краще уточнити в оператора всі деталі замовлення, такі як:
- чи є те що ви шукаєте у магазинах вашого міста
- доставку здійснює магазин чи посередник
- скільки це коштує
- чи доставляють вони вантажі прямо в квартиру
Зазвичай на ціну доставки, якщо вона є звичайно, впливають такі параметри:
- Категорія товару (дрібна, середня, побутова)
- Вартість замовлення
- Вага
Сподіваюсь, після прочитання даної публікації я трішки спростив життя для кожного з Вас. Зменшив прірву невідомих термінів, понять… Praemonitus, praemunitus, або по нашому попереджений — значить озброєний. Знайте свої права споживача та не забувайте й про обов’язки.
Консультацію підготував консультант юридичної клініки “Pro bono” Національного університету “Острозька академія”
Владислав Фурдись
Якщо у Вас виникнуть запитання або щось залишилось не розкритим, звертайтесь!
Засоби зв’язку з нами:
- телефон: +380365422979
- e-mail: oa.probono@gmail.com
- Fb: https://www.facebook.com/legalclinic.probono.nuoa