Кінцевий бенефіціарний власник для громадських та благодійних організацій – як не втрапити в халепу?

Залишилося трохи більше трьох днів, щоб подати до органів юстиції інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. І хоч ця вимога спричинила значну критику з боку громадського сектору, але наразі законодавство вимагає, щоб і громадські, і благодійні організації подавали таку інформацію. Інакше, керівнику організації може загрожувати штраф на кругленьку суму. 

В цій публікації ми не будемо вдаватися в тонкощі законодавства та передумови того, звідки така вимога взялася. Про це вже багато писали й інші, наприклад тут

Натомість, ми ще раз зорієнтуємо по строках та порядку подання документів, а також відповідальності за несвоєчасне їх подання – (спойлер – процедура зовсім не складна, насправді ;)) – в першу чергу, для громадських об’єднань та благодійних організацій. 

Часу, аби це зробити – вже зовсім небагато – до завершення цього тижня. Проте, навіть, якщо ви не встигнете подати документи особисто у ЦНАП (для благодійних організацій) або до місцевого відділу юстиції (для громадських об’єднань), це можна зробити до кінця дня 10 жовтня 2021 року – надіславши документи поштою, попередньо завіривши їх нотаріально.  

А тепер давайте розбиратися детальніше. 

Отож – подати інформацію про кінцевого бенефіціара потрібно до 10 жовтня 2021 року (включно) – тобто, вже цієї неділі.

Яку інформацію треба подати?

Фактично, це два документи – заява та структура власності.

Форма 2 – для благодійних організацій (КБВ наявний / КБВ відсутній), а для громадських об’єднань – Форма 4 (КБВ наявний / КБВ відсутній). 

Нагадуємо, що Міністерство фінансів України днями оновило Зразки складання схематичного зображення структури власності.

Для подачі інформації ви можете обрати один із таких способів:

  • безпосередньо звернутися до державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (територіальне управління мін’юсту) або ЦНАПу з дотриманням принципу екстериторіальності в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя. Наприклад, якщо ви хочете подати інформацію в Рівному, то вам слід звернутися до Рівненського ЦНАПу. 
  • надіслати документи поштою (Укрпоштою), бажано рекомендованим листом на адресу місцевого відділу юстиції (наприклад, у Рівному вулиця Івана Вишенського, 4А, 33000). 

Необхідно пам’ятати, що заява про державну реєстрацію має бути нотаріально посвідчена!

  • під час проведення інших реєстраційних дій, при вчиненні яких передбачено подання документів для встановлення відомостей про КБВ, надати відповідні відомості.

Із особливостями заповнення документів ви можете ознайомитися за наступним посиланням.

Певно виникає логічне запитання щодо оплати даної адміністративної послуги. 

Відповідно до статті 36 ЗУ “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” така послуга є безоплатною. У разі одночасного внесення інших змін до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про юридичну особу чи закінчення тримісячного строку з дня набрання чинності Наказом про структуру власності, адміністративний збір буде справлятися у розмірі, встановленому Законом.

Отже, відповідно з 11 липня 2021 року по 10 жовтня 2021 року адміністративний збір не буде справлятися!

А що далі? – якщо Парламент, все ж, не скасує цю вимогу для громадських та благодійних організацій – описану процедуру доведеться повторювати щорічно. У цьому році прийом документів був доступним з 11 липня. Таку процедуру належить виконувати навіть коли інформація про кінцевих бенефіціарних власників не зазнала змін. 

Довідково: громадські об’єднання зобов’язані, зокрема, зберігати і регулярно оновлювати інформацію, достатню для ідентифікації кінцевих бенефіціарних власників (засновників, керівників, членів керівних органів та довірених осіб громадського об’єднання), а також надавати їх державному реєстратору у випадку та обсязі, передбачених законом (п. 1 ч.7 ст. 23 Закону України «Про громадські об’єднання»).

Що може статися, якщо ці дані, все ж, не подати? 

Порушення термінів подання тягнуть за собою накладення штрафу на керівника юридичної особи або особу, уповноважену діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), від 17000 до 51000 грн. (ч. 6 ст. 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення – КУпАП).

Протоколи про накладення штрафів будуть складатися Міністерством юстиції України (його територіальними управліннями) як центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців (ч.1. ст. 255 КУпАП). 

Щоправда, Міністр юстиції України запевнив, що штрафи не будуть накладатися в найближчі місяці. 😉 

Можливо вам будуть корисні наступні посилання для додаткової інформації:

Кінцевий бенефіціарний власник для громадських та благодійних організацій - як не втрапити в халепу?

Автори публікації:

Балагур Юліана та Юзвяк Андрій, консультант(к)и  юридичної клініки “Pro bono” Національного університету “Острозька академія”

У випадку виникнення запитань – звертайтесь до юридичної клініки “Pro bono”

З радістю допоможемо!

Кінцевий бенефіціарний власник для громадських та благодійних організацій – як не втрапити в халепу?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X