Оформлення й видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон

Правнича клініка Національного університету “Києво – Могилянська академія” підготувала юридичну консультацію щодо особливостей порядку оформлення й видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

У цьому документі розкриваються такі питання:

  • Чи зупинено перебіг строків пов’язаних з терміном дії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України?
  • Чи можливе оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України в умовах воєнного стану?
  • Як оформити документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, якщо попередній документ втрачено?

Надаються адресні рекомендації:

  • громадянам – як ефективніше реалізувати свої права;
  • Центрам надання адміністративних послуг (ЦНАП) – як забезпечити реалізацію громадянами їх прав та надавати послуги з оформлення й видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон в умовах воєнного стану;
  • Уряду України – як поліпшити державну політику з питання оформлення та видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Незважаючи на те, що з початком повномасштабної збройної агресії проти України життя громадян суттєво змінилося, правові інститути продовжують діяти. Попри буремні події, питання оформлення й видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон є актуальним й дотепер.

Водночас правовий режим, що діє на всій території держави, часом, обумовлює певні складнощі у реалізації буденних речей. Відповідний матеріал присвячений висвітленню актуальних законодавчих змін у сфері порядку оформлення й видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також наданню рекомендацій учасникам вищевказаних відносин.

  1. Чи зупинено перебіг строків пов’язаних з терміном дії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України?

Очевидно, що питання строку дії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України актуалізується й у період воєнного стану також. Ординарні умови життя обумовлювали б єдиний можливий шлях вирішення ситуації, коли закінчився строк дії відповідного документа. Останній полягав би у звернення до уповноважених органів задля оформлення та видачі нового. Водночас війна вносить свої корективи.

Відтак на період дії воєнного стану в Україні для посвідчення особи та підтвердження громадянства України можна пред’являти документ, термін дії якого закінчився, або до якого своєчасно не вклеєна фотокартка. Зважаючи на вищевказане, особа може користуватись паспортом громадянина України (в т. ч. у вигляді ID-картки) (надалі – «Паспорт») навіть у випадку закінчення терміну дії такого документа.

Також не варто забувати про те, що у мобільному застосунку «Дія» наявний цифровий єДокумент. Останній посвідчує особу в період дії воєнного стану. В єДокументі міститься інформація з паспорта громадянина України та/або паспорта громадянина України для виїзду за кордон, та/або у водійському посвідченні. Відтак такий цифровий документ акумулює всі ідентифікуючі відомості про особу.

Натомість щодо паспортів громадян України для виїзду за кордон (надалі – «Закордонний паспорт») встановлено певні особливості, адже термін дії цього документу не зупинено. Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання внесення інформації до паспорта громадянина України для виїзду за кордон» від 28.02.2022 № 170 із 1 березня 2022 року можливе продовження терміну дії паспортів громадян України для виїзду за кордон на п’ять років.

Вищевказаним нормативно-правовим актом також затверджено Порядок внесення до закордонного паспорта відомостей про продовження строку дії документа.

  1. Чи можливе оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України в умовах воєнного стану?

Попри дію особливого правового режиму на території нашої держави, отримати відповідні послуги можливо.

Як відомо, для оформлення відповідних документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України можна звернутися до:

  • центрів надання адміністративних послуг;
  • державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів;
  • територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Водночас варто звернути увагу на те, що не всі державні органи та установи відновили роботу у штатному режимі. Наразі, зокрема, Центри надання адміністративних послуг працюють у таких регіонах: м. Київ, Вінницька, Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Кіровоградська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька області.

З переліком документів, необхідних для оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, можна ознайомитись за посиланням: https://kyivcnap.gov.ua/AdminServices/List?categoryId=e9c831ae-95c9-4d2e-877f-b5d074c1764a.

Рекомендації для громадян: перед вибором та звернення до конкретної установи варто уточнити графік роботи, а також можливість надання установою відповідної послуги.

Рекомендації для ЦНАПів: чітко дотримуватись вимог законодавства щодо надання послуг з оформлення та видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон в умовах воєнного стану. Перелік документів, які мають надаватись особою для оформлення вищевказаного  є вичерпним.

Рекомендації для Уряду: систематизувати підхід щодо надання уповноваженими органами адміністративних послуг в умовах воєнного стану на територіях, що не є тимчасово окупованими. Також розробити методичні рекомендації/роз’яснення для співробітників цих органів щодо надання послуг з оформлення та видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

  1. Як оформити документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, якщо попередній документ втрачено?

Вказане питання набуло надзвичайної актуальності у зв’язку з повномасштабним вторгненням до України та початком активних бойових дій у багатьох регіонах. Багато громадян були вимушені покинути домівки, кожен з різних причин. Однак, часом, цей процес супроводжувався втратою документів, дехто втратив їх разом із домівкою.

Виправити прикру ситуацію втрати паспорта чи закордонного паспорта, шляхом оформлення нового документа, можливо.

Щодо органів та установ, які надають послуги з оформлення та видачі вищезгаданих документів, то цей перелік незмінний. Відтак для реалізації цих процедур можна звернутися до: центрів надання адміністративних послуг; державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів; територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Принагідно зауважити, що наразі в Україні є дві форми паспорта громадянина України: ID-картка та зразка 1994 року у формі книжечки. Вищевказане впливає на те, які документи слід подавати у випадку оформлення паспорта.

У випадку оформлення паспорта у формі картки необхідні такі документи:

  • Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщеної особи).
  • Довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків (РНОКПП) або повідомлення про відмову від його прийняття (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття зазначеного номера).
  • Довідка про реєстрацію місця проживання особи або довідка про зняте місце проживання (за наявності).
  • Документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи адміністрації установи виконання покарань або закладу МОЗ закритого типу (у разі подання заяви-анкети законним представником).
  • Документ, що підтверджує реєстрацію/розірвання шлюбу (за наявності).
  • Документи, що підтверджують зміну прізвища, імені або по батькові (за наявності).
  • Документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, державного мита.
  • Письмова заява (довільної форми) (у разі необхідності написання прізвища або / та ім’я латинськими літерами відповідно до написання у раніше виданих на ім’я особи документах).
  • Посвідчення про взяття на облік бездомної особи (для бездомних осіб).
  • Свідоцтва про народження дітей (за наявності).

Натомість у випадку оформлення паспорта у формі книжечки необхідно також надати такі документи (на додачу до вищевказаних): письмова заява про втрату паспорта зразка 1994 року у формі книжечки (зразок заяви встановлено Міністерством внутрішніх справ), рішення суду про встановлення особи (для осіб, яких не було встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи).

Що стосується закордонного паспорта, то законодавством також визначено перелік документів, необхідних для його оформлення:

  • Додаткові документи (для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон особі, яка не досягла 12-річного віку, або особі, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я та яка потребує термінового лікування за кордоном).
  • Документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника (у разі подання документів законним представником).
  • Документ, що підтверджує статус дитини-сироти, дитини, позбавленій батьківського піклування, що не досягла шістнадцятирічного віку.
  • Документи, що підтверджують викладені у заяві факти (у разі оформлення паспорта громадянина України у строк до трьох робочих днів у зв’язку з необхідністю термінового виїзду за кордон, пов’язаною з нагальною потребою в лікуванні від’їжджаючого, від’їздом особи, яка супроводжує тяжкохворого, чи смертю родича, який проживав за кордоном).
  • Документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати.
  • Заява про оформлення паспорта для виїзду за кордон у зв’язку з його втратою (у довільній формі).
  • Паспорт громадянина України (для особи, яка досягла 14-річного віку та проживає в Україні).
  • Письмова заява (довільної форми) (у разі необхідності написання прізвища або / та ім’я латинськими літерами відповідно до написання у раніше виданих на ім’я особи документах).
  • Свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави (у разі оформлення паспорта для виїзду за кордон особі, яка не досягла 14-річного віку).

Водночас може виникнути справедливе запитання щодо можливості оформлення закордонного паспорта, якщо його втрата припала на період Вашого перебування за кордоном. За таких умов, належить звертатись за відповідною послугою до закордонної дипломатичної установи України за кордоном.

Рекомендації для громадян: варто пам’ятати про можливість застосування цифрового єДокумента в разі необхідності посвідчити особу.

Основні нормативно-правові акти щодо порядку оформлення й видачі паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон:

  1. Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20.11.2012 р. № 5492-VI (з наступними змінами);
  2. Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб» від 28.02.2022 р. № 165;
  3. Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання застосування єДокумента в період дії воєнного стану» від 10.03.2022 р. № 248;
  4. Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання внесення інформації до паспорта громадянина України для виїзду за кордон» від 28.02.2022 № 170

Автор консультації:

Владислав Рибалко, студент – консультант правничої клініки Національного університету “Києво – Могилянська академія”

Оформлення й видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X