Безпечна купівля в Інтернеті
Безпечна купівля в Інтернеті

Ми всі, напевно, вже й не помічаємо наскільки частими і повсякденними стали для нас покупки в Інтернет. Ще більших обертів це набрало з початку пандемії із введенням обмежень для невакцинованих людей щодо можливості відвідувати торгові центри. У “Forbes” стверджують, що за останніми дослідженнями 11 млн. українців здійснюють покупки онлайн.

 Чому так багато з нас обирає спосіб здійснити покупки саме через Інтернет?

Звісно, купівля в Інтернеті має ряд переваг. Серед них можна виділити економію часу, можливість детально ознайомитись із характеристикою товару, прочитати відгуки і, власне, отримати все, що нам необхідно не покидаючи дім. Також варто виокремити таку перевагу, як можливість уникнути психологічного тиску, який часто відчувається з боку продавців в різних торгових центрах та інших місцях, чого не скажеш про онлайн магазини, де в разі чого ти швидко можеш покинути сторінку, яка тебе не влаштовує з тих чи інших причин. Також ми можемо спостерігати за тим явищем, що вартість на торгових онлайн-майданчиках є нижчою ніж у магазинах.

Незважаючи на таку величезну популярність онлайн покупок, все рівно для багатьох людей залишається актуальною проблема у виборі надійного продавця і способу оплати. Однак, не можна покладатись лише на привабливі для нас сторони онлайн покупок, адже, якщо забути про обачливість,можна потрапити на гачок шахраїв. 

Які ж ризики можливі під час інтернет шопінгу?

1) неякісний товар — оскільки під час покупки в Інтернеті ми не можемо на власні очі побачити той товар, який ми хочемо придбати, оцінити його належним чином, то є ризик того, що недобросовісний продавець скористається цим і відправить, допустим, річ з дефектом.

2) проблеми з доставкою товару — може трапитись ситуація, коли речі зазнають пошкодження під час доставки, наприклад, у разі недотримання умов перевезення вантажу.

3) фіктивні інтернет-магазини — мабуть в усіх є доля сумніву при замовленні товару вперше з якогось нового сайту, який на перший погляд виглядає надійним, але після передоплати товару в 100% розмірі раптово зникає і продавець, і товар, і сайт, і кошти.

4) класичне шахрайство — найбільш поширена на OLX та інших різноманітних платформах онлайн-оголошень; попри те, що самі компанії докладають чимало зусиль для попередження таких ситуацій, вони час від часу все таки трапляються. Це може проявлятись у взломі акаунтів або класичною ситуацією, коли покупець може перевести кошти “продавцеві” і нічого не отримати, а акаунт продавця просто зникне.

Що ж робити аби захистити себе від невдалих покупок в Інтернеті?

Оскільки, відносини між покупцем та продавцем регулюються на законодавчому рівні, то на купівлю-продаж в Інтернеті, так як і у звичайних офлайн магазинах, будуть поширюватись норми Закону України “Про захист прав споживачів”.

Отож, відповідно до частини другої статті 13 Закону перед купівлею продавець повинен надати інформацію покупцю про:

1) найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;

2) основні характеристики продукції;

3) ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;

4) гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції;

5) інші умови поставки або виконання договору;

6) мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;

7) вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;

8) період прийняття пропозицій;

9) порядок розірвання договору

 

Щоб не стати жертвою шахрайства необхідно звертати увагу на ряд важливих моментів:

  • ціна 

якщо вона нижча, ніж зазвичай на ранку на такі товари, то це однозначно має Вас насторожити

  • фото товару

якщо саме таке фото часто зустрічається Вам на просторах інтернету, то швидше за все це не справжнє фото товару, який виставлений на продаж

  • способи оплати

якщо немає хоча б одного способу оплати товару після отримання, то не варто здійснювати покупку на цьому сайті

  • спілкуватись через офіційний чат сайту, на якому плануєте придбати товар

не переходьте за посиланнями, які відправляють в чат, на інші месенджери для обговорення деталей купівлі-продажу

  • перевірити реєстрацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

реєстрація онлайн магазину чи не єдине, що дозволить притягнути магазин до відповідальності в разі шахрайства
однак звертайте увагу на те, що цей спосіб не релевантний для OLX та різних онлайн-барахолок

  • на сайті кіберполіції у розділі “Стоп фрауд” можна перевірити номер телефону, банківську картку та посилання на сумнівний сайт – можливо, шахраї вже є в базі кіберполіції.

РЕКОМЕНДУЄМО! 

При покупці товару обирайте варіант оплати – “накладений платіж”

Цей спосіб оплати полягає в тому, що гроші за товар сплачуються у поштовому відділені. У Вас буде змога оглянути товар прямо у відділені і якщо щось не буде влаштовувати, то є можливість відмовитись від покупки.

Якщо ж Ви все ж таки попались на гачок аферистів в мережі, заплатили кошти і не отримали бажаний товар, то ось кілька порад як діяти далі:

Насамперед слід відкинути страх і сором та почати діяти рішуче аби захистити свої інтереси і допомогти зменшити рівень шахрайства в Інтернет просторі. Тільки небайдужістю та спільними зусиллями кількість подібних неприємних ситуацій можна зменшити.

Проблему можна вирішити і мирним шляхом.

У випадку, якщо покупку Ви здійснювали у онлайн магазині, то – в першу чергу – слід подати претензію суб’єкту господарюванню.

Один із прикладів претензії Ви можете знайти,якщо перейдете за цим посиланням.

Також необхідно звернутись до адміністрації сайту на якому здійснювалась покупка надіславши запит із проханням надати дані аккаунту, щоб самостійно зв’язатись із продавцем. У разі якщо мирним шляхом не вдасться владнати ситуацію то ці дані Вам знадобляться в подальшому.

Якщо вищенаведене не дало бажаного результату то алгоритм дій наступний:

  • повернути кошти за процедурою “Chargeback”

наголошуємо, що цей спосіб можна використати у разі якщо торгова точка сама списала у Вас кошти, у разі якщо Ви самі переказали кошти то цю транзакцію за такою процедурою неможливо оскаржити

  • звернутись у поліцію

написати заяву та долучити докази шахрайства (це можуть бути скріншоти переписки, докази перерахунку грошей, контактні дані зловмисників, номер банківської картки і тд.)

  • звернутись в банк із заявою 

у цьому варіанті можна звернутись як до банку, з картки якого був здійснений платіж, так і до банку, який обслуговує картку “продавця”; якщо буде спостерігатись значна кількість скарг на відповідних рахунок шахрая, то банк має право заблокувати рахунок або перевіряти транзакції.

Необхідно подати заяву у відповідний банк (деякі з банків надають шаблони заяв) на опротестування транзакцій, так званий чарджбек, та докази, банківську виписку. 

Це працює, якщо довести факт шахрайства (встановлюється вироком суду).

P.S. Безпечних Вам покупок!😊

Безпечна купівля в ІнтернетіАвторки публікації:

Пукальчук Катерина та Грабовецька Ірина, консультантки юридичної клініки “Pro bono”  Національного університету “Острозька академія”.

У випадку виникнення запитань – звертайтесь до юридичної клініки “Pro bono” (https://m.facebook.com/legalclinic.probono.nuoa/,  e-mail: oa.probono@gmail.com)

Безпечна купівля в Інтернеті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X