Оскарження незаконних дій поліцейських

Поліція не завжди виконує свої обов’язки відповідно до закону або свідомо його порушує. Незаконними можуть бути активні дії (неналежне спілкування – образи, лайка тощо; незаконний огляд/поверхнева перевірка; незаконна перевірка документів тощо), а також бездіяльність (ігнорування усної заяви про правопорушення; ненадання допомоги у небезпечній ситуації тощо).

Слід розуміти, що такі дії можуть бути суспільно небезпечними і містити склад злочину, а отже й розслідуватися мають відповідно до кримінально-процесуального законодавства. Тому, юридична клініка “Право і практика” Білоцерківського національного аграрного університету підготувала  правову консультацію з роз’ясненням порядку оскарження незаконних дій поліцейських.

Куди скаржитись?

Якщо щодо Вас вчинено незаконні дії/бездіяльність (але не злочин): незаконний огляд, неналежне спілкування, ігнорування прохання допомоги, погрози з боку поліцейських тощо, то скарга  подається до керівника поліції або служби безпеки відповідного територіального органу в порядку Закону України “Про звернення громадян”.

Також скарга може бути викладена усно за номером “102” або “(0800) 50-02-02” (call-центр, куди можна повідомити про неправомірні дії поліції).

Окрім цього, радимо надіслати копію листа в місцеву прокуратуру, яка буде тримати справу на контролі.

Якщо щодо Вас скоєно злочин (катування, побиття, погрози розправою, незаконне тримання під вартою тощо) – подається заява про скоєння злочину відповідно до норм Кримінального процесуального кодексу до місцевої прокуратури (Державного бюро розслідувань).

Термін розгляду – невідкладно, але не пізніше 15 днів з дня надходження заяви. Цей термін може бути подовжено до 30 днів, про що повідомляють заявника.

Що робити якщо не приймають скаргу/заяву?

Відповідно до ст. 12 Закону України “Про Національну поліцію”, поліція не має права відмовити в розгляді або відкласти розгляд звернень стосовно забезпечення прав і свобод людин з посиланням на вихідний, святковий чи неробочий день або закінчення робочого дня.

Також, п. 1 Розділу 2 Інструкції, затвердженої Наказом №1377 МВС України від 06.11.2015 говорить про те, що “прийняття заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події незалежно від місця і часу їх учинення, повноти отриманих даних, особи заявника здійснюється цілодобово і невідкладно тим органом поліції, до якого надійшла заява чи повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення та іншу подію”.

Отже, будь-які посилання на територіальну підслідність, наприклад “йдіть у інший район, де це сталося тощо” є неприпустимими.

Якщо поліція, все ж таки, відмовляється прийняти та зареєструвати заяву/скаргу, то можна звернутися до будь-якого іншого правоохоронного органу, який має передати Вашу скаргу/заяву за належністю.

Консультацію підготували:

Артем Тридуб та Богдан Осіпов, студенти-клініцисти юридичної клініки “Право і практика”.

Оскарження незаконних дій поліцейських

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X