Як не стати “жертвою” шахрайства з банківськими картками?

Юридична клініка “Істина” Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ підготувала правову консультацію про те, як не стати “жертвою” шахрайства з банківськими картками.

Банківські картки – один із найзручніших платіжних засобів, які використовують громадяни. На картки перераховується заробітна плата, пенсії, завдяки ним без черг можна сплачувати комунальні платежі, створювати будь-які інші платежі, поповнювати рахунки мобільних телефонів, здійснювати покупки в магазинах та онлайн.

Така особлива роль банківської картки в буденному житті будь-якої особи підвищує ризик стати жертвою шахрайства і в один момент залишитись без своїх грошей. Обізнаність в основних методах шахрайства з банківськими картками, а також постійне підвищення власної фінансової грамотності дозволить захистите себе та своїх близьких від неприємних ситуацій.

Важливо знати, що будь-яка банківська картка захищена досить надійно. У кожної картки є:

  • 16-значний номер;
  • ім’я власника;
  • термін дії;
  • CVV-код, вказаний на зворотному боці (використовується при розрахунках в інтернеті);
  • ПІН-код (ніде не зазначений і відомий тільки власнику, використовується при знятті готівки в банкоматах і розрахунках карткою).

Не повідомляйте нікому зазначені реквізити, за виключенням номеру картки. Він потрібен для переказу гроші на картку. Все решта – суто конфіденційні дані, які можуть бути доступні і повинні бути відомі тільки її власнику.

Здається, що це всім відомо, але зловмисники ідуть на хитрощі та вигадують різні способи, щоб отримати доступ до цієї інформації.

Найпоширенішим, на даний час, методом отримання даних вашої банківської картки задля подальшого зняття коштів з неї є “дзвінок з банку” або ж надсилання СМС-повідомлення з текстом: “Ваша картка заблокована”. Довірлива особа телефонує за номером, щоб вирішити проблему із блокуванням картки. В розмові шахраї намагаються отримати від вас дані картки, а саме: номер картки, строк дії карти, і, головне, CVV, CVC2 – коду картки. Зазначені дані “працівник” банку просить надати задля “розблокування” картки або ж з іншого приводу. Після отримання даних, шахраї через інтернет-банкінг знімають кошти, переводять їх на електронні гаманці або здійснюють покупки в інтернет-магазинах.

При цьому, що дійсні працівники банку ніколи не запитують повні дані картки.

Дані Вашої картки шахраї також можуть спробувати дізнатись і через електронне листування, шляхом направлення листів про виграші, під приводом “заповнення анкет” і т.п.

Трапляються також випадки, зловмисники створюють банківських сайтів-клонів, або ж сайтів з інтернет-торгівлі, де ви вводите дані своєї картки і вони опиняються в руках шахраїв.

Щоб не стати жертвою шахрайства з банківськими картками, дотримуйтесь простих правил:

  1. Нікому не повідомляйте дані вашої банківської картки, особливо ПІН-код та CVV2 – код, навіть особам, які представляються працівниками банку.
  2. ПІН-код краще запам’ятати та не зберігати його поряд з карткою, не записувати його, особливо на зворотному боці картки.
  3. Дізнайтесь та запишіть у Ваш телефон номер “гарячої лінії” Вашого банку і при виникненні підозри щодо шахрайства відразу телефонуйте до банку з проханням заблокувати картку.
  4. Не розголошуйте коди, які приходять вам на мобільний телефон під час здійснення операцій з банківською карткою.
  5. Радимо замовити у банку послугу СМС – повідомлень щодо будь-яких транзакцій з Вашого рахунку, це дозволить оперативно реагувати на будь-які неправомірні дії з вашими коштами.

Пам’ятайте, що вся відповідальність за збереження недоторканності ваших персональних даних та коштів на банківській карті лежить на Вас. При відкритті карткового рахунку банк укладає з клієнтом договір, в якому міститься інформація про звільнення банку від відповідальності за збитки, заподіяні клієнтом у зв’язку з розголошенням таємних відомостей, обов’язок негайного повідомлення про таке розголошення. Такий договір є типовими та містяться практично в кожному договорі про відкриття карткового рахунку незалежно від банку, з яким укладається такий договір. Наявність такого договору може стати підставою для відмови у компенсації або поверненні грошових коштів, які були зняті з картки не вами. Такою є судова практика в Україні (див. Рішення ВС/КЦС від 10.07.2019 у справі №522/22780/15-ц)

Як не стати “жертвою” шахрайства з банківськими картками?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X