Процедура взяття учасника АТО на квартирний облік

Найбільше справ Юридичної клініки Школи права Українського католицького університету стосуються військових. Клініцисти знають, що держава зобов’язалась допомагати учасникам АТО вирішити їх “квартирні питання”: надати житло чи покращити умови. Та що для цього потрібно?

Консультантка клінки Наталія Ган пояснює деталі взяття певних категорій осіб на так званий “квартирний облік”.

Підстави:

  • особа повинна бути учасником АТО або особою з інвалідністю внаслідок війни або членом сім’ї загиблого (надати документальне підтвердження);
  • особа повинна належати до однієї із категорій “осіб, що потребують поліпшення житлових умов” (відповідно до п. 14 ст. 12 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, ст. 31 Житлового кодексу України);
  • на квартирний облік беруться особи, які постійно проживають або зареєстровані у даному населеному пункті. Зазначені вимоги не поширюються на внутрішньо переміщених осіб з числа учасників бойових дій. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік.

Відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР від 11.12.84 р. № 470 “Про затвердження правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР”, потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни, які:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв’язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім’ї;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів; 

5) які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках;

7) які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім’ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі, старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);

8) внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 та особи з інвалідністю внаслідок війни, визначені в пунктах 10 – 14 частини другої статті 7, та члени їх сімей, а також члени сімей загиблих, визначені абзацами четвертим – восьмим, чотирнадцятим, шістнадцятим-двадцять другим пункту 1 статті 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”.

Примітка. Житло може бути надане, якщо виділено фінансування з бюджету на окремі програми для окремих категорій населення.

Необхідні документи

Для постановки на квартирний облік потрібно зібрати наступні документи:

  • заява про взяття на квартирний облік (підписується членами сім’ї, які разом проживають);
  • довідка з місця проживання про склад сім’ї та прописку;
  • копія посвідчення УБД/ особи з інвалідністю внаслідок війни / члена сім’ї загиблого;
  • копії паспорту та ідентифікаційного коду;
  • у разі наявності членів сім’ї –  довідки про те, чи перебувають вони на квартирному обліку за місцем роботи.

Залежно від конкретної підстави постановки на облік:

  • для учасника бойових дій – довідку про участь в АТО; для особи з інвалідністю після війни або члена сім’ї загиблого – копії посвідчень; довідку соц.захисту про перебування на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги; для внутрішньо переміщених осіб – копії довідок про перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб;
  • акт обстеження житлових умов;
  • оригінал висновку лікарсько-консультативної комісії про наявність тяжкої форми хронічного захворювання;
  • довідка / виписка з рішення виконавчого комітету місцевої Ради про невідповідність жилого приміщення встановленим санітарним та технічним нормам;
  • копія договору піднайму/найму жилого приміщення;
  • копія технічного паспорту квартири або копії сторінок технічного паспорту будинку, свідоцтво про право власності.

Органи, куди потрібно звернутися

1.    Перш за все, необхідно отримати форму заяви про взяття на квартирний облік, звернувшись:

1.1. За місцем проживання до виконавчого комітету районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради депутатів;

1.2. За місцем роботи до підприємств, установ, організацій, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво.

2. Зібрати необхідні документи та подати до відділу, що здійснює зарахування на квартирний облік (наприклад, до одного з Центрів надання адміністративних послуг  (надалі – ЦНАП).

3. Рішення щодо взяття на квартирний облік повинно бути винесене у місячний строк (30 календарних днів) з дня подання всіх документів (рішення може бути як позитивним, так і у формі відмови з з посиланням на чинне законодавство, з мотивацією відмови та роз’ясненням відповідно до встановленого порядку. У разі задоволення Вашої заяви, Ви отримаєте письмову відповідь з повідомленням дати взяття на облік, виду і номера черги).

Примітка. Учасники бойових дій, які дістали поранення, контузію або каліцтво під час участі в бойових діях чи при виконанні обов’язків військової служби, забезпечуються жилою площею, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій, — протягом двох років з дня взяття на квартирний облік.

Можливість оскарження

У разі одержання необґрунтованої відмови у задоволенні заяви про взяття на квартирний облік, Ви маєте право звернутися до суду з позовом щодо визнання неправомірними дій відповідного органу та зобов’язання вчинити відповідні дії.

Спори про зобов’язання взяти на квартирний облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки в цьому випадку йдеться про захист цивільного права (справа № К/800/9928/15, ухвала Вищого адміністративного суду від 15 листопада 2017 року).

Зняття із квартирного обліку

Слід зазначити, що законом передбачений виключний перелік випадків, коли особа та члени її сім’ї знімаються із квартирного обліку. Так, відповідно до ст. 40 ЖК громадяни знімаються із обліку, потребуючих поліпшення житлових умов у випадках:

1) поліпшення житлових умов, внаслідок якого відпали підстави для надання іншого жилого приміщення;

11) одноразового одержання за їх бажанням від органів державної влади або органів місцевого самоврядування грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у встановленому порядку;

2) виїзду на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;

3) припинення трудових відносин з підприємством, установою, організацією особи, яка перебуває на обліку за місцем роботи, крім випадків, передбачених законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР;

4) засудження до позбавлення волі на строк понад шість місяців, заслання або вислання;

5) подання відомостей, що не відповідають дійсності, які стали підставою для взяття на облік, або неправомірних дій службових осіб при вирішенні питання про взяття на облік.

У разі:

  • виїзду особи на постійне місце проживання до іншого населеного пункту;
  • засудження особи до позбавлення волі на строк понад шість місяців;
  • смерті особи, яка перебувала на квартирному обліку

за членами сім’ї зберігається право подальшого перебування на обліку.

 Додатково – відповіді на два важливі запитання:

Яким чином військовослужбовцю дізнатися, чи перебуває він на квартирному обліку при військовій частині?

Необхідно звернутися до житлової комісії військової частини з запитом щодо перебування на квартирному обліку. Відповідно до Закону України «Про звернення громадян», відповідь на запит надається не пізніше 5 робочих днів з моменту його отримання; строк розгляду запиту може бути продовжено з 5 до 20 робочих днів, якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних.

Які документи йому потрібно зібрати при звільненні, щоб після нього стати на облік зі збереженням часу перебування на обліку за колишнім місцем праці?

Додатково необхідно отримати:

  • витяг з книги обліку осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов (одержання житла для постійного проживання), яка ведеться представником житлової комісії військової частини;
  • копію рішення житлової комісії військової частини про взяття на облік;
  • витяг з рішення житлової комісії військової частини про зняття з обліку (або його копію);
  • копію наказу про звільнення з військової служби.
Процедура взяття учасника АТО на квартирний облік

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X