Що робити, щоб захиститися від колекторів?

До Юридичної клініки Школи права Українського католицького університету часто звертаються з фінансовими питаннями. Досліджуючи їх, клініцити вивчають багато нового й корисного. І розповідають вам. 

Тут пояснюють, що робити, якщо Ви зареєстровані в одному місці проживання з боржником і Вас турбують постійними дзвінками колектори. Тож якими методами впливу можна зупинити постійні дзвінки від колекторів?

Звідки з’являються колектори в конкретних справах?

Якщо банк чи інша фінансова установа не можуть самостійно вплинути на боржника, щоб той сплатив борг, вони залучають колекторську компанію. Її завдання – це повернення позиченої суми.

Яке законодавство регулює їхню діяльність?

На даний момент спеціального законодавства, яке регулює діяльність колекторів немає. Вони у своїй роботі, насамперед, керуються Конституцією України, Цивільним і Господарським кодексами, іншими законами та внутрішніми положеннями компанії. 

Звичною є практика телефонувати родичам чи іншим близьким людям боржників чи надсилання їм листів, у т.ч електронних. Під час контакту з Вами співробітник у жодному випадку не має здійснювати психологічний чи фізичний тиск, принижувати честь і гідність, погрожувати, відрекомендовуватися працівником правоохоронних органів, маніпулювати наявністю в нього інформації про Ваше приватне життя чи життя боржника, шантажувати, залякувати, лаятися і т. д. Колектори не мають права дзвонити в позаробочий час (після 22.00 год. і раніше 07.00 год.). Такі дії є незаконними.

Україна дотримується Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Згідно зі статтею 8 Конвенції Ви маєте право на повагу до приватного життя. Приватність – це фізична і психологічна недоторканність людини, можливість вільно займатися розвитком своєї особистості, будувати і розвивати стосунки з іншими особами без втручання зовнішніх чинників. Збереження персональних даних теж є правом на приватність. Конституцією України у статті 32 вказано, що: “Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя”. “Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди…”. Якщо колектори мають Ваші персональні дані (ПІБ, номер мобільного телефону, адресу проживання, їм відома інформація про Ваше майно, стосунки з боржником тощо) і Ви їх не надавали, то це є порушенням права на приватність, яке передбачається і Законом України “Про захист персональних даних”. Захистити свої персональні дані від незаконного збирання та обробки їх колекторами можна і за допомогою звернення до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини.

Кримінальний кодекс України передбачає відповідальність за порушення недоторканності приватного життя, якщо було збирання чи розголошення конфіденційної інформації (стаття 182); вимагання (стаття 189); шахрайство (стаття 190), заподіяння тілесних ушкоджень, якщо таке мало місце з боку колекторів (статті 121, 122, 125).

Що робити, якщо став їх жертвою?

Є декілька методів, за допомогою яких можна захистити Ваші порушені права:

  1. Написати скаргу на колекторську компанію на сайті Незалежної Асоціації українських Колекторських Агенств (НАУКА), якщо вона входить до цієї організації. Зазначимо, що НАУКА складається з:
  • Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) “АВЕСТА-УКРАЇНА”;
  • ТОВ “АГЕНЦІЯ КОМПЛЕКСНОГО ЗАХИСТУ БІЗНЕСУ “ДЕЛЬТА М”;
  • ТОВ “ЗЕНИТ КОЛЕКШН ГРУП”;
  • ТОВ “ІКСПОІНТ”;
  • ТОВ “КОЛЕКТОРСЬКЕ АГЕНТСТВО”БІЗНЕС БЕЗПЕКА”;
  • ТОВ “КРЕДИТЕКСПРЕС ЮКРЕЙН ЕЛ.ЕЛ.СІ.”;
  • ТОВ “НЕЗАЛЕЖНЕ КОЛЕКТОРСЬКЕ АГЕНТСТВО”;
  • ТОВ “УКРФІНАНСИ”.

НАУКА має свій Кодекс, де є правила, яких мають дотримуватися всі співробітники компаній-членів у своїй роботі. Кодекс етики колекторів від НАУКА зобов’язує, наприклад:

  • берегти конфіденційну інформацію про боржника;
  • не використовувати процедури стягнення, які можуть образити честь і гідність боржника;
  • не натякати ні в письмовій, ні в усній формі на кримінальне переслідування або цивільний позов, якщо для цього немає правових підстав.

Є і такі приклади внутрішнього Кодексу етики однієї з компаній-колекторів:

  • категорична заборона загроз життю, здоров’ю, майну боржника і його сім’ї;
  • обов’язок співробітників надавати лише правдиву інформацію про назву компанії, строки і розміри боргу;
  • уникати будь-яких дій, які можуть обдурити боржника (в тому числі заборона представлятися виконавчими органами).

Якщо Ви перевірили, що колекторська компанія боржника, яка Вас турбує є у списку членів НАУКА і дійсно її працівник (-ки), що розмовляли з Вами по телефоні, порушили Кодекс, то Ви можете написати скаргу. У ній потрібно вказати яким саме чином співробітник компанії порушив Кодекс, вказати імена та дати дзвінків чи відвідин тощо.

  1. Звернутися на “гарячу лінію” Асоціації учасників Колекторського Бізнесу України (АКБУ) за телефоном + 38 (044) 590 04 37. Це є громадська організація, яка допомагає впоратися і зупинити нав’язливих колекторів.
  2. Якщо Вам приходять листи (в т.ч. електронні) від колекторів, то можна відписати їм і зазначити, що вони порушують Ваші законні права і в разі ігнорування прохання припинити таку діяльність, Ви звернетеся до поліції, суду чи Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (якщо є проблема з незаконним володінням, обробкою персональних даних). 
  3. Написати заяву на роботодавця працівника (колекторську компанію) з вимогою припинити незаконні дії. Це є один з найпоширеніших і дієвих способів отримати бажану реакцію якомога швидше. Краще не дзвонити і скаржитися на дії співробітника, а саме написати заяву. Таким чином, компанія буде зобов’язана звернути увагу і відреагувати. Якщо реакції не буде, то можна звертатися за захистом своїх прав в інші інстанції та установи. 
  4. Написати заяву до поліції, якщо Вам погрожують, залякують, Ви підозрюєте або маєте вагомі причини вважати, що особи, що Вас турбують по телефону є шахраями тощо. Для цього варто б мати свідків чи докази таких дій колекторів. До прикладу, може бути запис телефонної розмови. Звернемо Вашу увагу на те, що перш, ніж записувати, потрібно попередити людину, що Ви маєте такий намір.
  5. Звернутися до суду. Рекомендуємо користуватися у такому разі послугами кваліфікованого спеціаліста, який допоможе з підготовкою судової документації, обгрунтуванням порушень і визначення позиції. Будьте готовими до того, що це є довготривалий процес.
  6. Написати звернення чи скаргу до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Дана опція можлива тоді, коли відбулося незаконне заволодіння, обробка, поширення, зберігання Ваших персональних даних.

Нагадування та рекомендації

Зловживання колекторів та кредитних установ є частим явищем, яке ставить під загрозу безпеку Ваших прав. Пам’ятайте, що при спілкуванні з працівниками кредитних компаній та колекторами ні Ви, ні вони не можете порушувати права один одного. Тому лайливі слова, погрози, вимагання, шахрайство і т. п. речі потрібно виключити при контакті.

Пам’ятайте і те, що при взятті кредитів і кредитів-онлайн є великий ризик добровільно потрапити в проблеми. У тому числі вони можуть бути пов’язані з недостатнім захистом Ваших персональних даних в мережі “Інтернет”, які пізніше можуть використовуватися шахраями для оформлення того ж кредиту на Ваше ім’я. Тому мінімізуйте випадки залишення Ваших даних онлайн. 

Рекомендуємо Вам не ігнорувати порушення і звертатися до відповідних установ та осіб для захисту Ваших прав. Особливо що стосується кримінально караних діянь і захисту персональних даних.

Що робити, щоб захиститися від колекторів?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X