Реєстрація фізичної особи – підприємця

Клініцисти Юридичної клініки Школи права Українського католицького університету  підготували гайд, де розповідають, що потрібно робити, щоб зареєструватись фізичною особою-підприємцем.

Реєстрація ФОП має декілька важливих етапів:

1. Вибір системи оподаткування та виду діяльності за КВЕД. 

Перш за все, необхідно визначити види діяльності за КВЕД, якими ви будете займатись в майбутньому. Ви можете ознайомитись з інформацією, щодо КВЕДів, а також вибрати потрібні на сайті.

Наступний кроком є вибір системи оподаткування для себе.

Підприємці у своїй діяльності можуть застосовувати дві системи оподаткування – загальну й спрощену. При чому, на спрощеній системі вони можуть застосовувати три групи (1–3).

Юридична клініка підготувала таблицю, яка допоможе обрати оптимальний варіант.

2. Подання документів держреєстратору → отримання виписки з Єдиного державного реєстру.

Для реєстрації фізособа може звернутися із заявою до суб’єкта держреєстрації або до нотаріуса (далі — держреєстратор). Реєстрацію фізичних осіб-підприємців уповноважені здійснювати:

  • виконавчі органи місцевих рад, районні державні адміністрації;
  • нотаріуси.

Заяву та відповідні документи для державної реєстрації можна подавати в паперовій або в електронній формі.

У разі якщо майбутній підприємець подає реєстраційні документи держреєстратору особисто, він має пред’явити документ, що відповідно до закону посвідчує особу (копію та оригінал паспорта громадянина України). Також слід взяти оригінал та копію документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (копія та оригінал ідентифікаційного коду).

Для проведення державної реєстрації фізичної особи підприємцем подають такі документи (ч. 1 ст. 18 Закону № 755):

  • заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (форма 10 затверджена наказом Мін’юсту України від 18.11.2016 р. № 3268/5);
  • заяву про обрання фізичною особою спрощеної системи оподаткування, форму якої затверджено наказом Мінфіну України від 20.12.2011 р. № 1675, та/або реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, форма № 1-ПДВ якої затверджено наказом Мінфіну України від 14.11.2014 р. № 1130, — за бажанням заявника; 

Держреєстратор може призупинити розгляд реєстраційних документів, поданих для державної реєстрації (на 15 к.дн. із дати їх призупинення), за таких підстав:

  • подання документів не в повному обсязі, передбаченому Законом № 755;
  • невідповідність таких документів вимогам, установленим ст. 15 Закону № 755 (див. вище).

До того ж, фізособі можуть відмовити в держреєстрації підприємцем. Можливі підстави для цього прописані у ч. 2 ст. 28 Закону № 755:

  • документи подані особою, яка не має на це повноважень;
  • у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони в проведенні реєстраційної дії;
  • не усунено підстави для призупинення розгляду документів протягом установленого строку;
  • наявні обмеження на провадження підприємницької діяльності, установлені законом;
  • наявність у Єдиному державному реєстрі запису про те, що фізична особа вже зареєстрована як фізична особа — підприємець;
  • подані документи суперечать вимогам законів України.

Відмова в держреєстрації підприємцем з інших підстав не допускається. Після усунення причин, що слугували підставою для відмови в держреєстрації, фізособа може повторно подати документи для державної реєстрації.

(!) Документи, подані для державної реєстрації, мають розглянути протягом 24 годин після їх надходження (крім вихідних та святкових днів) (ч. 1 ст. 26 Закону № 755). 

Держреєстрація підприємницької діяльності проводиться безкоштовно (реєстраційний збір не справляється).

Для провадження підприємницької діяльності зареєстрованому підприємцю необхідно стати на облік:

  • в орган ДФС — як платник податків і зборів;
  • до Пенсійного фонду — як платник ЄСВ;
  • до органу статистики.

Взяття на облік не вимагає від підприємця суттєвих зусиль, адже цей процес відбувається автоматично без участі підприємця. Держреєстратор після внесення відомостей про реєстрацію фізособи-підприємця до Єдиного державного реєстру, тобто в день проведення реєстраційної дії, самостійно передає інформацію про реєстрацію підприємницької діяльності до органів ДФС, ПФУ й статистики для постановки на облік (ч. 2 ст. 13 Закону № 755). 

Після отримання інформації від органів ДФС, Пенсійного фонду та статистики про взяття підприємця на облік держреєстратор формує виписку із Єдиного державного реєстру.

Нині отримати виписку з Єдиного державного реєстру з даними про проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця та взяття на облік в органах ДФС можна не пізніше наступного робочого дня з дня подання відповідних реєстраційних документів державному реєстратору. Таку виписку розміщують на порталі електронних сервісів у день проведення державної реєстрації. Якщо заяву про держреєстрацію подавали в паперовій формі, за бажанням заявника виписку з Єдиного державного реєстру нададуть у паперовій формі (з підписом та печаткою держреєстратора) (п. 15 р. II Порядку № 359/5, ч. 1 ст. 26, ч. 4 ст. 11, ч. 2 ст. 25 Закону № 755).

3. Відкриття рахунка в банку (необов’язково).

Фізособи мають право (але не зобов’язані) відкривати рахунки в банках для провадження підприємницької діяльності (п. 1.3 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Нацбанку України від 12.11.2003 р. № 492, далі — Інструкція № 492).

Наявність підприємницького поточного рахунка в одному банку не позбавляє підприємця права відкривати такі рахунки в інших банках, якщо вони йому потрібні.

4. Реєстрація книги обліку доходів (книги обліку доходів і витрат). 

Незалежно від обраної системи оподаткування, підприємці мають вести облік результатів своєї господарської діяльності.

Підприємці-загальносистемники ведуть книгу обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, окрім осіб, що вибрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджену наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481.

Підприємці-єдинники груп 1–3 (неплатники ПДВ) ведуть книгу обліку доходів. Єдинники групи 3 — платники ПДВ — книгу обліку доходів і витрат. Обидві книги затверджені наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579.

І загальносистемникам, і єдинникам дозволено вести книгу або в паперовому, або в електронному вигляді. У разі обрання підприємцем ведення книги в електронній формі йому попередньо необхідно отримати посилені сертифікати відкритих ключів, сформовані акредитованими центрами сертифікації ключів, й укласти договір про визнання електронних документів з контролюючим органом.

Фізособи-підприємці зобов’язані зареєструвати книги в органі ДФС, у якому вони перебувають на обліку в порядку, передбаченому згаданими вище наказами. За нереєстрацію (неведення) відповідних книг, на думку фіскальних органів, до підприємців мусять застосовуватися штрафні санкції, передбачені ст. 121 ПКУ (510 грн, а за повторне порушення протягом року — 1020 грн) і ст. 1641 Кодексу України про адміністративні правопорушення(попередження або штраф від 3 до 8 НМДГ, а в разі накладення штрафу протягом року за те саме порушення — від 5 до 8 НМДГ).

 

Реєстрація фізичної особи – підприємця

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X