До недавнього часу бізнес вважав, що права людини – це справа держави, але сьогодні компанії теж мають приділяти цьому питанню більше уваги.
У травні 2019 року відбувся ювілейний концерт групи “Spice Girls”, хоча і без Вікторії Бекхем, але, все одно, на втіху фанатам.
Група розпочала благодійну кампанію: випустила футболки #IwannaBeASpiceGirl, кошти від реалізації яких були перераховані на допомогу жінкам та для просування гендерної рівності жіночими громадськими організаціями (11,6 фунтів з кожної футболки).
Проте розслідування The Guardian, проведене на початку 2019 року, довело, що футболки були виготовлені жінками в Бангладеші, яким платили в середньому 35 пенсів за годину.
Самі жінки визнали, що їх примушували працювати по 16 годин на день, а якщо вони не виконували поставлених завдань, то на них кричали та доводили до сліз. Компанія-власник футболок вже заявила, що постачальників перевіряли, а в ході перевірки до них не виникло жодних запитань.
Враховуючи зірковий статус замовників футболок, в експертному середовищі знову піднялись питання прав людини та перевірки їх дотримання.
Можна говорити і про інші випадки порушення бізнесом прав людини: заборона компаніями створення профспілок, дискримінаційна рекламу, сексизм, скандали з конфіденційністю даних та багато інших.
У цьому аспекті варто згадати міжнародні стандарти – керівні принципи ОЕСР для багатонаціональних компаній.
Сьогодні Україна підтримує ці принципи, а в Мінекономрозвитку, торгівлі та сільського господарства створено Національний контактний пункт для прийняття скарг від громадян, профспілок, громадських організацій, якщо міжнародні компанії в Україні порушують ці принципи ОЕСР, у тому числі і права людини.
Близько 50% всіх скарг, які приходять до національних контактних пунктів різних країн, – про порушення компаніями прав людини.
В українському НКП ще немає жодної скарги. І це не тому, що немає випадків порушень, а тому, що люди та організації або не знають, або недооцінюють цей інструмент.
На глобальному рівні найважливішим документом наразі є Керівні принципи Організації Об’єднаних Націй з прав людини у підприємницькій діяльності (надалі – Керівні принципи), що визначають:
- обов’язок держави гарантувати права людини;
- обов’язок компаній поважати права людини;
- організації мають надати доступ до механізмів оскарження, якщо права порушені.
На національному рівні країни мають розробити плани дій з імплементації Керівних принципів.
Зазвичай, у всіх країнах цей процес розпочинається з оцінки статусу прав людини у бізнесі. Тому, Міністерство юстиції України Національне оцінювання базових показників у сфері бізнесу та прав людини в Україні. Документ має стати платформою для подальшої імплементації Керівних принципів ООН у сфері бізнесу та прав людини в Україні.
Декілька особистих висновків.
- Українцям на 28-ому році незалежності вже варто відходити від обговорення, чи має бізнес бути відповідальним.
У часи, коли країни приймають закони щодо підзвітності компаній, інвестори обходять стороною “токсичні” компанії, а споживачі шукають компанії, яким небайдужий сталий розвиток, обговорювати це вже трохи запізно.
Варто процитувати Євгена Шевченка, генерального директора Carlsberg в Україні: “Бізнес – це частина суспільства, і тому він має бути відповідальним перед суспільством”.
- Багато компаній ще сприймають права людини в контексті використання дитячої праці. Права людини потрібно розглядати ширше. Права людини є:
- у відносинах зі співробітниками (створення профспілок, заключення колективного договору, гарантії трудових прав),
- у відносинах з клієнтами (права споживачів),
- у відносинах з партнерами та громадами (тут і культурні права, і екологічні права тощо).
- Тільки міжнародні компанії в Україні сьогодні мають політики з прав людини та бізнесу.
Що ж український бізнес може зробити в контексті прав людини:
1) визначити права людини, на які впливає компанія та розробити політику з прав людини;
2) провести оцінку та виявити потенційні та реальні впливи на права людини, розробити дії щодо профілактики негативного впливу та його зменшення;
3) забезпечити доступ до механізмів оскарження в компанії – створити канали, за якими стейкхолдери компанії можуть подати скаргу та забезпечити чесний розгляд скарг та прийняття рішень;
4) інтегрувати підхід важливості прав людини по всьому ланцюжку компанії та стимулювати працівників до впровадження такого підходу;
5) працювати зі стейкхолдерами та залучати їх, особливо тих, хто постраждав від дій компанії.
Права людини важливі для бізнесу. Тому що це – про попередження ризиків. Про повагу. Про відповідальність. Про репутацію.
Авторка:
Марина Саприкіна, керівниця центру «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності», експертка зі сталого розвитку