Інтерв’ю про медіацію, її переваги та перспективи роботи для студентів

Чотири юридичних клініки України впроваджують регіональний проєкт “Юридичні клініки – агенти популяризації медіації як способу вирішення спорів“, мета якого: поглибити знання щодо застосування медіації, створити та розвивати на базі юридичних клінік регіональну мережу агентів популяризації медіації, а також налагодити горизонтальну співпрацю юридичних клінік з медіаційними, правозахисними громадськими організаціями та професійними медіаторами. 

В межах впровадження регіональних проєктів Асоціація юридичних клінік України підготувала низку інтерв’ю щодо актуальності та важливості реалізації таких ініціатив. 

Олена Майтвійчук  розповіла  про досвід  роботи у сфері медіації, переваги та застосування  медіації в Україні, а також чому студентам юридичних клінік необхідно навчатися медіації та збільшувати практику вирішення спорів шляхом медіації. Олена більше 4 років є медіаторкою та співпрацює з судами щодо підвищення доступу людей до правосуддя, фасилітаторка діалогових процесів в громаді з метою мирного врегулювання конфліктів та спільного прийняття рішень, тренерка з розвитку потенціалу організацій та стратегічного планування.

– Олено, розкажіть, будь ласка, про себе: чим займаєтеся та досвід роботи у сфері медіації.

Я займаюсь медіацією з 2013 року, перші ініціативи були у співпраці з судами у Волинській області. Наразі, як медіаторка більше допомагаю командам та структурам вирішувати конфлікти

– Поясніть, що таке “медіація” та у чому її переваги.

Медіація – це один з альтернативних способів вирішення суперечок у позасудовому порядку за участю медіатора. У чому ж її переваги? Насамперед: 

  • економія часу (розгляд справ в суді та виконання судових рішень тривають роками, медіація в середньому займає 3-4 зустрічі по 1,2-3 години );
  • економія коштів (відсутні витрати на проведення експертизи, послуги адвоката, судовий збір та ін.);
  • здоров’я та емоцій (медіація дозволяє зрозуміти і усвідомити свої емоції, а за ними власні інтереси, потреби та потреби, інтереси іншої сторони ).

– На скільки популярною та застосовною є медіація в Україні? Чи свідчать, на Вашу думку, дані опитування серед населення Чернівецької та Івано-Франківської областей (54 % опитаних не знають, що таке медіація) про те, що медіація вимагає особливої правопросвіти? 

Щодо результатів опитування, то в таких питаннях мене теж цікавить, як виміряти популярність? Скільки людей звертаються чи скільки людей знають? Скільки людей цим займаються? Якщо за такими критеріями, то найбільш популярний у нас, напевно, Пенсійний фонд України. Оскільки, точно всі знають і часто туди звертаються.

А щодо медіації, то для популярності її як послуги потрібно, щоб люди знали куди, до кого можна звернутись і головне – навіщо? Тобто, я за створення можливостей отримати послугу, а не роздавання брошур. З власного досвіду скажу, що людям не важливо як ми називаємо послуги (медіація, мирне врегулювання, арбітраж, ін.) це важливо для нас, щоб розуміти принципи, підходи і різницю між альтернативними методами вирішення конфліктів. Людям важливо, щоб їх точка зору, потреби, інтереси були почуті та враховані при врегулюванні спору.  

Щодо застосованості, то знову ж таки, зважаючи на наш досвід, у 2013 році не було окремого закону, а слово “медіація” знали лише судді і ми, однак, це не завадило нам 3 роки співпрацювати і допомагати людям. На сьогоднішній день, на мою точку зору, варто вводити інструменти мирного врегулювання спорів не лише у юриспруденцію. Ми живемо в умовах постійних конфліктів, а люди просто не вміють їх вирішувати мирно, ADR (alternative dispute resolution – альтернативні способи вирішення спорів – ред.) потрібно вводити у всі сфери, де є люди і відносини між ними (школи, садочки, громади та ін.). 

– 4 юридичних клініки України спільно реалізують регіональний проєкт “Юридичні клініки – агенти популяризації медіації як способу вирішення спорів“. На Вашу думку, на скільки перспективною є медіація в межах діяльності саме юридичних клінік?

До юридичних клінік люди звертаються за допомогою тоді, коли щось трапилось чи ось-ось має трапитись. Що важливо в таких умовах? Зрозуміти чого хоче людина на рівні інтересів, потреб, а не на рівні позицій. Як діють юристи? Коли до них приходить людина, вони бачать проблему і відразу малюють план-схему, що потрібно зробити, аби вирішити справу, звісно у правовому полі, підбираючи відповідні статті. Однак, дуже часто результат реалізації плану-схеми не той, який би хотіла людина. Чому? Бо людину не питають про те, чому саме таких результатів вона хоче, що для неї є важливим.

Ось тут-таки саме попередні зустрічі у процесі медіації допомагають в першу чергу самим людям зрозуміти, а що ж в реальності вони хочуть і чому? Тому медіацію в юридичних клініках, звісно, варто запроваджувати та стежити за якістю надання послуг. Юридична клініка як точка опори для людей, місце, де люди мають надію отримати підтримку у вирішенні їх проблем, в цьому їм теж може допомогти медіація. 

– Яка користь від вивчення медіації для майбутніх правників та для клієнтів, які звертаються за допомогою? 

У всіх розвинутих країнах використовують альтернативні методи вирішення спорів, як одну з гарантій доступу до правосуддя. Важливо, щоб при можливості захистити свої права в суді, також були створені можливості досудового, мирного врегулювання.

Навчання щодо медіації я б розділила на дві категорії:

  • загальну ввідну інформацію з інформацією про моделі запровадження, дослідження з цієї тематики, взагалі розуміння, що таке конфлікти і чому вони з’являються;
  • спеціальну: де тренувати саме навички та відпрацьовувати їх.

Наголошу, що медіатором працювати не просто і багато, хто з моїх колег після проходження навчання так і не починають практикувати медіацію в реальному житті. Це має бути свідомий вибір.

– Що можете порадити студентам під час вивчення медіації, на що звертати особливу увагу?

На себе і зміни в собі! Медіацію неможливо не полюбити, тому важливо, щоб цю любов передавали студентам саме ті, хто її також любить і має досвід. Медіація відкриває світ емоцій, дозволяє зрозуміти, що емоції – це не про проблеми, а швидше про запит на допомогу, як прояв потреб. Розуміти власні емоції, яка моя потреба чи інтерес так себе проявляє – це цікаво і захопливо. Володіти навичками медіатора корисно не лише у процесі медіації, а і загалом у житті, адже конфліктні ситуації трапляються скрізь, а у нашій країні так мало людей, які можуть фахово допомогти їх вирішити.  

– Чи важливо, на Вашу думку, розвивати тему медіації та збільшувати практику вирішення спорів шляхом медіації? 

Звісно, процес медіації дозволяє багато чого зрозуміти самим людям у спорах. І навіть, якщо під час медіації сторони не досягнуть спільних рішень, свою користь від процесу вона вже принесла – перевірено

Проєкт “Розвиток регіонального лідерства та усталення моделі координації Асоціації юридичних клінік України” реалізується Асоціацією юридичних клінік України за фінансової підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.

Інтерв’ю про медіацію, її переваги та перспективи роботи для студентів
Scroll Up
X