Чотири юридичних клініки України впроваджують регіональний проєкт “Юридичні клініки – агенти популяризації медіації як способу вирішення спорів“, мета якого: поглибити знання щодо застосування медіації, створити та розвивати на базі юридичних клінік регіональну мережу агентів популяризації медіації, а також налагодити горизонтальну співпрацю юридичних клінік з медіаційними, правозахисними громадськими організаціями та професійними медіаторами.
В межах впровадження регіональних проєктів Асоціація юридичних клінік України підготувала низку інтерв’ю щодо актуальності та важливості реалізації таких ініціатив.
Олена Майтвійчук розповіла про досвід роботи у сфері медіації, переваги та застосування медіації в Україні, а також чому студентам юридичних клінік необхідно навчатися медіації та збільшувати практику вирішення спорів шляхом медіації. Олена більше 4 років є медіаторкою та співпрацює з судами щодо підвищення доступу людей до правосуддя, фасилітаторка діалогових процесів в громаді з метою мирного врегулювання конфліктів та спільного прийняття рішень, тренерка з розвитку потенціалу організацій та стратегічного планування.
– Олено, розкажіть, будь ласка, про себе: чим займаєтеся та досвід роботи у сфері медіації.
Я займаюсь медіацією з 2013 року, перші ініціативи були у співпраці з судами у Волинській області. Наразі, як медіаторка більше допомагаю командам та структурам вирішувати конфлікти
– Поясніть, що таке “медіація” та у чому її переваги.
Медіація – це один з альтернативних способів вирішення суперечок у позасудовому порядку за участю медіатора. У чому ж її переваги? Насамперед:
- економія часу (розгляд справ в суді та виконання судових рішень тривають роками, медіація в середньому займає 3-4 зустрічі по 1,2-3 години );
- економія коштів (відсутні витрати на проведення експертизи, послуги адвоката, судовий збір та ін.);
- здоров’я та емоцій (медіація дозволяє зрозуміти і усвідомити свої емоції, а за ними власні інтереси, потреби та потреби, інтереси іншої сторони ).
– На скільки популярною та застосовною є медіація в Україні? Чи свідчать, на Вашу думку, дані опитування серед населення Чернівецької та Івано-Франківської областей (54 % опитаних не знають, що таке медіація) про те, що медіація вимагає особливої правопросвіти?
Щодо результатів опитування, то в таких питаннях мене теж цікавить, як виміряти популярність? Скільки людей звертаються чи скільки людей знають? Скільки людей цим займаються? Якщо за такими критеріями, то найбільш популярний у нас, напевно, Пенсійний фонд України. Оскільки, точно всі знають і часто туди звертаються.
А щодо медіації, то для популярності її як послуги потрібно, щоб люди знали куди, до кого можна звернутись і головне – навіщо? Тобто, я за створення можливостей отримати послугу, а не роздавання брошур. З власного досвіду скажу, що людям не важливо як ми називаємо послуги (медіація, мирне врегулювання, арбітраж, ін.) це важливо для нас, щоб розуміти принципи, підходи і різницю між альтернативними методами вирішення конфліктів. Людям важливо, щоб їх точка зору, потреби, інтереси були почуті та враховані при врегулюванні спору.
Щодо застосованості, то знову ж таки, зважаючи на наш досвід, у 2013 році не було окремого закону, а слово “медіація” знали лише судді і ми, однак, це не завадило нам 3 роки співпрацювати і допомагати людям. На сьогоднішній день, на мою точку зору, варто вводити інструменти мирного врегулювання спорів не лише у юриспруденцію. Ми живемо в умовах постійних конфліктів, а люди просто не вміють їх вирішувати мирно, ADR (alternative dispute resolution – альтернативні способи вирішення спорів – ред.) потрібно вводити у всі сфери, де є люди і відносини між ними (школи, садочки, громади та ін.).
– 4 юридичних клініки України спільно реалізують регіональний проєкт “Юридичні клініки – агенти популяризації медіації як способу вирішення спорів“. На Вашу думку, на скільки перспективною є медіація в межах діяльності саме юридичних клінік?
До юридичних клінік люди звертаються за допомогою тоді, коли щось трапилось чи ось-ось має трапитись. Що важливо в таких умовах? Зрозуміти чого хоче людина на рівні інтересів, потреб, а не на рівні позицій. Як діють юристи? Коли до них приходить людина, вони бачать проблему і відразу малюють план-схему, що потрібно зробити, аби вирішити справу, звісно у правовому полі, підбираючи відповідні статті. Однак, дуже часто результат реалізації плану-схеми не той, який би хотіла людина. Чому? Бо людину не питають про те, чому саме таких результатів вона хоче, що для неї є важливим.
Ось тут-таки саме попередні зустрічі у процесі медіації допомагають в першу чергу самим людям зрозуміти, а що ж в реальності вони хочуть і чому? Тому медіацію в юридичних клініках, звісно, варто запроваджувати та стежити за якістю надання послуг. Юридична клініка як точка опори для людей, місце, де люди мають надію отримати підтримку у вирішенні їх проблем, в цьому їм теж може допомогти медіація.
– Яка користь від вивчення медіації для майбутніх правників та для клієнтів, які звертаються за допомогою?
У всіх розвинутих країнах використовують альтернативні методи вирішення спорів, як одну з гарантій доступу до правосуддя. Важливо, щоб при можливості захистити свої права в суді, також були створені можливості досудового, мирного врегулювання.
Навчання щодо медіації я б розділила на дві категорії:
- загальну ввідну інформацію з інформацією про моделі запровадження, дослідження з цієї тематики, взагалі розуміння, що таке конфлікти і чому вони з’являються;
- спеціальну: де тренувати саме навички та відпрацьовувати їх.
Наголошу, що медіатором працювати не просто і багато, хто з моїх колег після проходження навчання так і не починають практикувати медіацію в реальному житті. Це має бути свідомий вибір.
– Що можете порадити студентам під час вивчення медіації, на що звертати особливу увагу?
На себе і зміни в собі! Медіацію неможливо не полюбити, тому важливо, щоб цю любов передавали студентам саме ті, хто її також любить і має досвід. Медіація відкриває світ емоцій, дозволяє зрозуміти, що емоції – це не про проблеми, а швидше про запит на допомогу, як прояв потреб. Розуміти власні емоції, яка моя потреба чи інтерес так себе проявляє – це цікаво і захопливо. Володіти навичками медіатора корисно не лише у процесі медіації, а і загалом у житті, адже конфліктні ситуації трапляються скрізь, а у нашій країні так мало людей, які можуть фахово допомогти їх вирішити.
– Чи важливо, на Вашу думку, розвивати тему медіації та збільшувати практику вирішення спорів шляхом медіації?
Звісно, процес медіації дозволяє багато чого зрозуміти самим людям у спорах. І навіть, якщо під час медіації сторони не досягнуть спільних рішень, свою користь від процесу вона вже принесла – перевірено.
Проєкт “Розвиток регіонального лідерства та усталення моделі координації Асоціації юридичних клінік України” реалізується Асоціацією юридичних клінік України за фінансової підтримки Міжнародного Фонду “Відродження”.