Про головне: міжнародні змагання з консультування клієнтів імені Брауна-Мостена

{:uk}Ольга Іщенко, Назарій Жданюк, випускники Юридичної клініки Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого, учасники конкурсу.

Міжнародні змагання з консультування клієнтів імені Льюїса М. Брауна та Фореста С. Мостена – це щорічні змагання для переможців національних раундів змагань по всьому світі. Це традиційний захід, що показує майстерність та якість мереж юридичних клінік з різних країн світу. У цьому році команда Юридичної клініки Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, здобувши перемогу на Національній олімпіаді юридичних клінік, вперше виборола право представляти Україну на міжнародному етапі змагань.

Коротко про головне

Змагання проходили 27-30 квітня у м. Віндзор (Онтаріо, Канада) за тематикою сімейного права.

Треба відзначити, що фінансову та організаційну підтримку на досить недешеву поїздку шукали усім миром. Поїздка відбулася за кошти Міжнародного фонду «Відродження», Координатора проектів ОБСЄ в Україні, НВФ ТОВ «СЕМАГРО», ПАТ «Харківська муніципальна страхова компанія», Асоціації юридичних клінік України та Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Окрему подяку за гостинний прийом у місці проведення конкурсу хочемо висловити лідеру української громади у Віндзорі Петру Мицаку, голові Конгресу українців у Віндзорі Лесі Назаревич, голові Конгресу українців у Лондоні (Канада, провінція Онтаріо) Дар’ї Грицьків, голові Української Кредитової спілки Михайлові Криворучкові.
Безпосередньо змагання проходили на Юридичному факультеті Університету Віндзора (Faculty of Law University of Windsor). Відбувались вони у формі консультування клієнта двома «практикуючими юристами» протягом 45 хвилин. За цей час студентам необхідно було прийняти клієнта, дізнатися про всі обставини його справи, зробити оперативний юридичний розбір ситуації та надати виважені, юридично обґрунтовані шляхи вирішення проблеми клієнта, передбачивши позитивні та негативні наслідки кожного з можливих варіантів.

Поради наступникам.

Для нас, команди, а саме учасників – Ольги Іщенко та Назарія Жданюка, тренера – Яни Токарь та національного представника – Віктора Янишена – це було важливим професійним досвідом. Тому, із вдячністю до спільноти юридичних клінік України, яка нас делегувала на ці змагання, ми дозволимо собі надати деякі практичні поради наступним командам українських юридичних клінік, які будуть брати участь у таких конкурсах у майбутньому.

1. Перш за все, перед підготовкою варто продивитись відео з минулих років. Наша команда аналізувала відео з сайту змагань імені Брауна-Мостена (зокрема, відео команди Нової Зеландії, які були переможцями у 2010 році, і повторили свій успіх цього року: http://www.brownmosten.com/pages/Material.htm та відео команди Австралії, що стали переможцями у 2007 році – http://sydney.edu.au/lec/ICCC2007/video.shtml).

2. Проаналізувати критерії оцінювання суддями. Критерії на національному рівні були дуже схожі на критерії на міжнародному етапі. Тут чітко розписано послідовність проведення інтерв’ю, зроблено акценти на моментах, що обов’язково мають бути озвучені (критерії оцінки міжнародних змагань – http://www.brownmosten.com/pages/ICCC%20Rules%202016.pdf).

3. Необхідно підготувати свій виступ. Так, наприклад, у нас була майже стандартна вступна частина, розроблені переходи між різними частинами інтерв’ювання та консультування залежно від ситуації (наприклад, ми робили перелік питань, які необхідні для з’ясування ситуації та відкидання зайвих варіантів). При цьому, потрібно підлаштовуватись під особливості поведінки клієнта і не можна постійно вживати традиційні кліше. Слід пам’ятати, що традиційна структура інтерв’ю – це добре, але її обов’язково слід адаптувати (безпосередньо під час консультування) під індивідуальні риси клієнта. До того ж, особливу увагу варто приділити моральному стану клієнта – йому має бути комфортно під час зустрічі, треба викликати у нього підсвідому довіру. Під час підготовки ми готували способи заспокоєння та підтримки клієнта (для цього ми консультувались з психологом).

4. Також необхідно проаналізувати фабули. На міжнародних змаганнях фабули були сформульовані дуже загально, однак все одно варто продумати усі можливі варіанти та прописати план дій щодо кожного з них.

5. Будьте готові до того, що з клієнта необхідно буквально «витягувати» інформацію, адже їхня початкова фабула може складатись з одного речення, наприклад, «я хочу розлучитись із дружиною», – всю іншу інформацію команди мають дізнаватись шляхом поставлення уточнюючих запитань.

6. Щодо варіантів вирішення – тут треба проявити творчість і винахідливість. Завдання юристів – вирішити проблему. Якщо її можливо вирішити без звернення до суду – необхідно запропонувати ці варіанти (наприклад, може мати місце примирення сторін або досягнення певного консенсусу між ними; не забуваймо про альтернативні способи вирішення спорів, наприклад, медіацію). На міжнародному етапі журі не вимагало запропонувати якомога більше варіантів, однак звертало увагу на шляхи вирішення, які не були нами названі. Тож, на нашу думку, краще продумати всі.

7. Не менш важливим аспектом є вільне володіння англійською мовою, тому що передбачити наперед всі деталі справи неможливо і багато обставин необхідно враховувати по ходу консультації. Оскільки для більшості учасників змагань англійська мова є рідною, ми щоденно підвищували наші навички володіння нею. Надзвичайно корисним елементом підготовки для нас слугував щоденний перегляд фільмів/серіалів англійською, що допомагав оволодіти не лише класичною англійською, але й розмовною.

Особливості суддівства та попередньої підготовки.

Звертаємо увагу, що при наданні консультації під час конкурсу застосовується право власної країни. Судді не є експертами в системі права нашої країни і можуть навіть не бути з нею знайомими. Вони можуть не зрозуміти вашу юридичну аргументацію. А тому вам необхідно пояснювати всі юридичні моменти (без посилань на статті, але з розгорнутою аргументацією, при цьому вона має бути доцільною і лаконічною).

Інколи, національне законодавство після раунду потрібно розтлумачувати суддям. Наприклад, під час одного з етапів до нас звернувся чоловік, що хотів розлучитись з дружиною. Як один з варіантів, ми запропонували йому нашу допомогу у проведенні переговорів з нею. На його питання, чи потрібно попередити його жінку про необхідність найняти адвоката, ми відповіли негативно. Судді були дуже здивовані тим, що ми як юристи можемо розмовляти з контрагентом клієнта без адвоката з його боку. За правом інших держав така поведінка є порушенням адвокатської етики, хоча за правом України це цілком допустима практика. Однак журі робило акцент не на юридичну сторону, а на сам процес спілкування з клієнтом, послідовність проведення інтерв’ювання та консультування клієнта, взаємовідносини між учасниками команди.

Судді, в нашому випадку, були надзвичайно приємними людьми у всіх раундах, і тому з заохоченням сприймали нестандартні ходи, навіть жарти. Необхідно створити атмосферу своєрідного шоу, щоб не лише клієнт був задоволений, але й судді не заснули під час вашого виступу. При цьому, звісно, враховуючи виділений час та правила.

Ні в якому разі, якщо ви, звісно, не хочете програти, не можна говорити невпевнено. Важливим елементом консультування є його результат, а саме – клієнт має вийти після вашої розмови із упевненістю у вирішенні своєї справи, а цього неможливо досягти якщо ви самі не впевнені у власних словах.

І останньою нашою порадою буде якомога більше практикуватись. Нашій команді дуже допомогли стандарти щоденного консультування у юридичній клініці нашого університету, оскільки ці навички допомагають проводити інтерв’ювання майже на автоматизмі. Це дає змогу під час консультування зосередитись на непередбачуваних моментах. Наприклад, під час фіналу змагань прийшло двоє клієнтів, тож наші колеги з інших країн мали врахувати цей фактор, вийти з такої ситуації професійно.

До того ж, під час підготовки до змагань ми консультували за всіма правилами як реальних клієнтів, що звертались до юридичної клініки, так і наших друзів, які грали їхні ролі. Часом саме під час такого консультування ми знаходили нові шляхи розвитку подій та нові варіанти вирішення справи. При цьому необхідно практикуватись із неординарними клієнтами, що можуть бути надзвичайно емоційними (плакати, кричати, перебивати вас).

Бажаємо успіхів наступним переможцям і хочемо додати, що це не тільки змагання, а й шанс для студентів показати на міжнародній арені, що в Україні є також потужний клінічний рух. А так воно і є!

Про головне: міжнародні змагання з консультування клієнтів імені Брауна-Мостена
X