До юридичної клініки “Ad Astra” Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки звернувся клієнт з приводу правомірності визначення йому податкового зобов’язання та нарахованої заборгованості з податку на нерухоме майно.
Відповідно до наданої інформації, у квітні 2019 року клієнт отримав податкове повідомлення-рішення від Луцької об’єднаної держаної податкової інспекції про необхідність сплати податку на нерухомість, відмінну від земельної ділянки та визначено суму податкового зобов’язання за платежем в розмірі 338,79 грн. та суму боргу – в розмірі 358,18 грн.
На думку клієнта, податок міг нараховуватися за гараж, право власності на який він оформив ще в 2012 році. Проте одразу після оформлення ним в 2012 році права власності на гараж такі повідомлення не надходили, а почали надходити лише останні 2 – 3 роки , але клієнт на них не реагував та, за порадою внуків, викидав у смітник.
Клієнта цікавило, чи правомірно і на якій підставі йому визначений розмір податкового зобов’язання та розмір податкової заборгованості , а також яка відповідальність настає в разі несплати ним цих платежів?
Розглядали звернення студентки-консультантки юридичної клініки Анна Колядко і Тетяна Хутца. Вивчивши представлені клієнтом документи, а також нормативно-правові акти студентки юридичної клініки підготували правову консультацію.
Так, Податковим кодексом України (підпункту 266.2.2 пункту 266.2. статті 266) передбачено сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, тобто житлові і нежитлові приміщення. А оскільки у праві власності клієнта є гараж, що підтверджується відповідними документами, тому на нього ці норми поширюються.
Також, відповідно до вимог Податкового кодексу України ( підпункту 266.7.2 пункту 266.7 статті 266) повідомлення-рішення про сплату суми податку, відповідні реквізити, надсилається платнику податку за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим періодом. А платник має оплатити визначену суму протягом 60 днів після отримання повідомленні-рішення.
Що стосується причин ненадходження рішень-повідомлень, в перші роки після оформлення ним права власності на гараж, то клієнту роз’яснено, що на час оформлення ним права власності на гараж (тобто на 2012 рік) податок на нерухоме майно не був визначений законодавством. Норма , яка передбачила податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, була прийнята та почала діяти з 01.01.2013 року, але станом на 2013 рік податок встановлювався лише на житлові приміщення. Лише з 01.01.2015 року до статті 266 Податкового кодексу України були внесені зміни, якими передбачено сплату податку на нежитлові приміщення. А відтак, клієнту необхідно було сплачувати податок на нерухомість (гараж) починаючи з 2016 року, протягом 60 днів після вручення повідомлення-рішення.
Що стосується відповідальності за несплату в установлений строк податкового зобов’язання, визначеного у повідомленні-рішенні, то до винної особи застосовується штраф та нараховується пеня у порядку і розмірах передбачених Податковим кодексом України (ст. 126 і 129) і таке податкове зобов’язання визнається податковим боргом.
Зокрема, цими нормами передбачено штраф при затримці сплати податку до 30 календарних днів – у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу; при затримці на більше ніж 30 календарних днів – у розмірі 20% погашеної суми податкового боргу. А також – нарахування пені за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов’язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, за кожен день прострочення.
Оскільки клієнт не виконав свій обов’язок по сплаті податку за попередні роки, тому йому правомірно проведено нарахування податкового боргу. Також враховуючи, що в клієнта виникають певні сумніви щодо розміру податкового боргу, йому рекомендовано звернутись до ГУ ДФС з відповідною заявою для роз’яснення складових боргу та підготовлено проєкт такої заяви.
Цю публікацію підготовлено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку за умовами Договору з Асоціацією юридичних клінік в рамках гранта, наданого Проектом USAID “Трансформація фінансового сектору”.