Про результати моніторингів та новації комунікаційної стратегії – найцікавіше.

28 листопада 2018 р. на базі Навчальної лабораторії «Правнича клініка факультету правничих наук» Національного університету «Києво-Могилянська академія» відбулось експертне обговорення результатів моніторингів юридичних клінік (ЮК) закладів вищої освіти. Серія моніторингів проводилася Асоціацією юридичних клінік України (АЮКУ) у 12 юридичних клініках різних регіонів України за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», Української Фундації правової допомоги та Програми “Нове Правосуддя” USAID.

Ідея моніторингів ініційована самою АЮКУ і є логічним продовженням тривалого процесу підвищення якості діяльності юридичних клінік.

Під час зустрічі, Андрій Галайчлен Правління АЮКУ надав, що у 2014 році на З’їзді Асоціації, який також відбувався у стінах НаУКМА, освітянська юридична спільнота затвердила Стандарти діяльності юридичних клінік України – мінімальні вимоги-критерії якості роботи ЮК.

Поступово сформувалося розуміння того, що впровадження Стандартів потребує об’єктивної оцінки і саме тому, у 2017 році прийнято Інструмент оцінки Стандартної діяльності юридичних клінік України. Інструмент відразу підтвердив свою практичну дієвість під час апробації в червні 2017 р. на базі Юридичної клініки “Ad Astra” Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. І, вже впродовж 2018 року 11 юридичних клінік у різних областях України відчули безпосередньо на собі переваги моніторингу.

Про його користь висловилися й самі представинки юрклінік, які пройшли оцінювання: говорили як про істотні зрушення, які відбуваються під час підготовки до моніторингу (забезпечення технікою, приміщеннями, впорядкуванням документації та загальної організації роботи), так і після нього (підтвердження фінансової доплати за виконання обов’язків керівника ЮК, удосконалення обліку консультацій та правопросвітніх заходів, запровадження нових форм та системності у правопросвіті та ін.).

З аналітичним оглядом підсумків моніторингу можна ознайомитися тут.

Долучився до зустрічі й керівник експертної групи з правової освіти Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України Іван Шемелинець, який також брав участь у складі однієї з моніторингових груп. П. Іван висловив думку про те, що: останнім часом питання розвитку юридичної освіти в Україні актуалізувались як окремий напрям діяльності Мін’юсту і, зокрема, Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності. Однією з основних проблем, які виявилися в процесі моніторингів є мотивація, осіб які працюють у юридичних клініках. Не може особа якісно виконувати роботу тривалий час, якщо вона не має організаційної та фінансової підтримки. Таким чином, потрібно переглядати систему фінансування юридичних клінік та оплати роботи осіб, що там працюють. Юридична клініка як елемент системи внутрішнього забезпечення якості освіти в університетах – ось основна теза, яка має стати частиною концепції розвитку вищої юридичної (правничої) освіти.

Також у заході взяли участь представники постійних партнерів Асоціації: Микола Сіома – Українська Фундація правової допомоги, Ашот Агаян – Програма “Нове правосуддя” USAID, Наталія Ступницька та Марія Білак – Координатор проектів ОБСЄ в Україні.

Окрім підсумків з проведення моніторингів, Марія Цип’ящук, менеджерка із комунікаційного розвитку Асоціації, розповіла учасникам про новації у розвитку комунікаційної стратегії АЮКУ. Така стратегія будується навколо трьох ключових орієнтирів:

1) підсилення зовнішньої представленості АЮКУ, в тому числі й комунікації зі своїми партнерами. В даному напрямку істотно оновлено контент сайту, оптимізовано його візуалізацію, новини Асоціації постійно публікуються на сторінці у мережі Facebook. Також, сформовано портфель контактів менеджерів з комунікації партнерів Асоціації, виведено постійні банери партнерів на Головну сторінку сайту, оновлено інформацію про них та забезпечено можливість розміщати їхні новини.

2) налагодження ефективного обміну інформацією між Правлінням Асоціації та юридичними клініками. Для цього створена Google-група (розсилка) та закрита група у мережі Facebook для представників адмін. персоналу ЮК  для оперативного поширення інформації.

3) створення інструментів для ефективного обміну досвідом і висвітленням своєї діяльності самими юридичними клініками. Окрім названих ресурсів. на сайті Асоціації, для усіх юридичних клінік створені персональні аккаунти для користування сайтом, що дає можливість публікувати власні новини та консультації. Для полегшення роботи із цими інсрументом розроблена детальна покрокова Інструкція.

Своїми враженнями про захід та моніторинги в цілому поділилися й кілька учасникць зустрічі, які також керують юрклініками, де проходив моніторинг.

Юлія Матвєєва, член правління Асоціації юридичних клінік України, завідувачка начальної лабораторії “Правнича клініка” Національного університету “Києво-Могилянська академія”, член Правління АЮКУ ділиться власними думками: Існування юридичних клінік є дуже важливим для освіти майбутніх правників, адже тут студенти набувають практичних навичок майбутньої професії шляхом надання безоплатної правової допомоги соціально вразливим групам населення та здійснення правопросвітніх заходів. І через високий рівень відповідальності, яка лежить на роботі ЮК в аспекті якості правових послуг, забезпечення етичних принципів професійної юридичної етики тощо, така діяльність має бути контрольованою і координованою. Саме елементи певних вимог, які стосуються загального адміністрування, матеріально-технічного забезпечення, якості надання правових послуг, проведення правопросвітньої діяльності, забезпечення навчального процесу, можливості організації і проведення практики на базі ЮК та ін. і передбачають Стандарти АЮКУ. Важливо те, що представники юридичного клінічного руху України дійшли до такого рівня розвитку, коли самостійно зініціювали прийняття цих вимог, щоб їх дотримуватись і таким чином дбати про свою якість.

Олена Забродіна, директорка юридичнкої клініки Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара: Моніторинги ЮК дозволили виявити як системні проблеми в організаціі ЮК, наприклад –  місце клінік у структурі ВНЗ, так і проблемні питання у діяльності самих ЮК. Системні проблеми, на жаль, самостійно керівниками більшості ЮК клінік не вирішуються, і потрібна допомога з боку Асоціації у вигляді звернень до МОН та Мінюсту. Що стосується внутрішніх питань ЮК, то моніторинги посприяли виявленню недоліків та роботі над їх усуненням. Під час експертного обговорення 27.11.18 р. більшість керівників ЮК проінформувало про хід роботи над помилками у підпорядкованих їм клініках.

На думку Ірини Калініної, завідувачки юридичної клініки “Феміда” Донецького державного університету управління, зустрічі подібного формату сприяють налагодженню та розширенню співробітництва як між окремими юридичними клініками, так і з Асоціацією юридичних клінік України, що дозволяє більш прицільно вирішувати нагальні проблемні питання розвитку юридичного клінічного руху.

Катерина Дацко, деканка юридичного факультету, керівниця Юридичної клініки Криворізького економічного інституту Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана вважає, що захід став вдалим майданчиком для обговорення результатів проведеного моніторингу з метою підвищення ефективності ЮК і розвитку комунікації між ними. Такі заходи сприяють розвитку Асоціації як мережі, допомогають визначити спільні проблеми, інтереси та отримати мотивацію для подальшої роботи.”

Ірина Романюк, керівниця  юридичної клініки Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, переконана, що: Моніторинг – це практичний орієнтир для стратегічного планування розвитку юридичної клініки та АЮКУ в цілому. Експертне обговорення результатів є прекрасною можливістю отримати нові знання про кращі практики юридичних клінік, виробити системні рішення для підсилення “слабких” сторін юк, стимулювати комунікацію між ЮК.

Радіємо, що захід був цікавим та корисним і вже зовсім скоро Асоціація збере ще більшу кількість юридичих клінік на З’їзді Асоціації 2018.

Авторки матеріалу: Юлія Матвєєва, Марія Цип’ящук

Фото: Національний університет “Києво-Могилянська академія”, Українська Фундація правової допомоги

Про результати моніторингів та новації комунікаційної стратегії – найцікавіше.
X