Змагання з консультування клієнтів Брауна Мостена – це про справжність, про дружбу і красу людей у світі. І ще про те, як у ньому повинні поводити себе юристи.
Нещодавно завершилися 33-ті Міжнародні Змагання з консультування клієнтів ім. Брауна-Мостена. Вже вдруге (2011 та 2018 роки) їх приймав у себе Факультет права Університету Маастрихту, що в Нідерландах. Зазвичай Конкурс щороку проходить в іншій країні, однак у 2011 році організація в Маастрихті була настільки хорошою, що на пропозицію цього університету прийняти у себе Змагання ще раз з радістю погодилися.
Казковість міста, ідеальна організація, змістовна та комфортна програма, професійні судді, харизматичні актори-клієнти, майже сімейна атмосфера з командами з 22 країн світу і значно більше націй, оперетта в театрі для самих лише учасників Змагань, неспішна подорож на кораблі спокійною річкою Маас, активні та завжди готові допомогти волонтери-бадді – це лише найперші рефлексії, які спадають на думку. Вражень та висновків набагато більше.
Для мене особисто це вже четвертий досвід участі в міжнародному раунді, і вдруге – саме в Маастрихті. Цього разу відчуття було таке, наче повертаєшся додому, до хороших друзів, де просто хочеться провести якомога більше часу. Коли я роззиралася довкола у залі, де зібралися люди понад 30 національностей, то ловила себе на думці, наскільки красивою та різноманітною є людська раса, і наскільки краса може бути різною. Можливо це і є одна із головних цілей подібних Змагань – відкривати таку красу кожному, хто хоче її побачити?
В перший день конкурсні раунди не проходили, адже організатори передбачили, що учасники можуть бути стомленими з дороги. Тим не менше, ми прослухали 4 коротких, але дуже практичних майстер-класи на спільну тему “Спілкування юриста з клієнтом крізь культурні та мовні кордони” (“Lawyer-client Communication Across Culture and Language Borders”) від голландських практикуючих юристів та представників юридичних клінік інших країн; колоритна мистецька програма-відкриття та неформальна вечеря сприяли тому, що такі різні люди з усіх куточків світу відразу подружилися.
Як завжди, Змагання проходили англійською мовою, у три раунди та чотири етапи – два чвертьфінальних (другий та третій дні), півфінальний та фінальний. До речі, наразі Організатори розглядають можливість проведення двох етапів півфінального раунду, аби дати ще більше можливостей командам показати себе.
Вперше в Міжнародному раунді взяли участь команди з Бельгії, Хорватії та Кенії. При цьому хорватська команда навіть пройшла до півфіналу, що було особливо приємно. Також, вже традиційно прибули команди з Індонезії, Нігерії, Німеччини, Індії, Малайзії, Австралії, Грузії, Сполучених Штатів Америки, Канади, Північної Ірландії, Нової Зеландії, Шотландії Польщі та, звісно ж – Нідерландів.
В третій день Змагань відбулися щорічні Збори національних представників Змагань, на яких обговорювалися тематики наступних років, країни, в яких буде проводитися Конкурс, а також інші організаційні питання. Тож у 2019 році Міжнародні Змагання з консультування клієнтів ім.Брауна Мостена пройдуть в м. Дублін, Ірландія. Доволі незвично галуззю на 2019 рік обрано кримінальне право. Орієнтовною темою визначено “Крадіжки”, орієнтовні дати – 3-6 квітня 2019 року.
Знаковим для України є те, що ми висловили готовність прийняти міжнародний раунд в майбутньому у себе. Тож цілком можливо, що у 2021 або 2022 році Міжнародні змагання пройдуть саме в нас!
Розповідь про ці змагання була б неповною, якщо не згадати цікавий та практичний тренінг від Фореста Мостена (Forrest S. Mosten) – дійсного натхненника та Виконавчого Директора Змагань на тему “розділених способів вирішення юридичних спорів” (“unbundled dispute resolution”). П. Мостен є одним із розробників цієї концепції вирішення спорів. В цілому ідея “роз’єднаного вирішення” полягає у “обмеженому представництві” або “виконанні дискретних (визначених) завдань”. Іншими словами, при такій моделі надання правової допомоги, юрист погоджує з клієнтом ті кроки та дії у справі, які клієнт може виконати самостійно, тим самим перейнявши на себе частину відповідальності за результат справи і зекономивши власні кошти. Описаний підхід стає досить популярним в останні роки у Сполучених Штатах Америки і застосовується в основному в галузі сімейного права. Форест Мостен розповів про переваги та виклики такого виду практики, а також його перспективи. Особливу увагу він зосереджував на тому, що “розділене вирішення” сприяє й більш мирному вирішенню спорів, а це і повинно бути першою ціллю в роботі з будь-якою справою. Минулого року пан Мостен у співавторстві із ще однією американською юристкою Елізабет Потер Скалі (Elithabeth Potter Scully) видали книгу “Розділені Правові Послуги” (“Unbundled Legal Services”). Вперше модель такого представництва п. Мотсен представив ще у 2015 році в м.Лінкольн, Небраска, США, де відбувалися тогорічні Змагання з консультування. В цілому, ідея “розділених правових послуг” дуже цікава і ймовірно, може впроваджуватися також і в Україні, особливо – в практиці юридичних клінік, де студенти є досить обмежені як у повноваженнях із представництва, так і в часі, оскільки поєднують навчання із роботою в юрклініці.
В останній день Конкурсу відбулися відразу два раунди – півфінальний та фінальний. У боротьбі з учасниками з Малайзії та Шотландії перемогу здобула команда зі Сполучених Штатів Америки. Під час завершальної урочистої вечері усі учасники обмінювалися подарунками та отримували сертифікати участі.
Христина Шевчук, студентка 3-го курсу Навчально-наукового Інституту права ім.І.Малиновського НУ “Острозька академія”, учасниця Змагань від України:
“Говорячи про міжнародний раунд Конкурсу з консультування клієнтів імені Брауна-Мостена, найбільше мене вразила організація та настрій учасників. Все працювало немов годинник, заходи починались і закінчувались у визначний час. Організатори підготували для нас надзвичайно цікаву та насичену програму. Атмосфера була дуже дружелюбною. Цей конкурс, насамперед, спрямований на обмін культурним досвідом. На початку Змагань для нас провели низку тренінгів, у яких ми відчули наскільки ми різні, проте нас об’єднує спільне бажання бути юристами. Було дуже цікаво просто спілкуватися з учасниками з інших країн. Для мене, участь в цьому конкурсі показала, що ніколи не потрібно зупинятись на досягненому. І ці Змагання є моїми улюбленими, адже вони приносять задоволення від процесу консультування навіть більше ніж від перемоги. Якби в мене була можливість ще раз взяти участь саме в цьому конкурсі, я б без вагань погодилася.”
Катерина Валько, студентка 4 курсу Навчально-наукового Інституту права ім.І.Малиновського НУ “Острозька академія”, учасниця Змагань від України:
“Озираючись на два тижні назад , я ще досі не можу повірити, що мені настільки пощастило взяти учать у ICCC-2018. Згадуючи увесь час проведений там – чарівному голландському містечку Маастрихт – на думку спадає безліч моментів, спогадів, якими хотілося б поділитися. Але зібравши усе це до купи, я з впевненістю можу сказати, що ICCC – це не простий конкурс, це щось набагато більше. На відміну від дуже багатьох змагань, де в повітрі висить дух іноді майже ворожої конкуренції, завданням цього конкурсу є відновити дружність народів, дати поділитися досвідом не лише консультування, але й морально-етичним аспектам поведінки, попрацювати, та разом з тим, відпочити у культурному різноманітті народів (що знову ж таки не властиво будь-якому іншому змаганню). Переповідати сотні разів в деталях кожнісінький день змагань я ніколи не стомлююсь. Чесно-кажучи, обожнюю це робити знову і знову. Та, на жаль, тут я повинна бути як ніколи лаконічною.
Тому основні плюси цього конкурсу, та чому варто спробувати:
по-перше, консультування на міжнародному рівні — це неабиякий челлендж, тут треба не просто знати законодавство (насправді, якщо навіть помилитесь в якомусь законодавчому терміні тощо — у Вас все ще є шанси на перемогу), тут дуже цінується вміння знайти спільну мову з клієнтом — в прямому та переносному значенні цього слова;
по-друге, ці змагання допомагають розвинути власну креативність та навіть запозичити щось у інших команд, країн. У майбутньому — це твій стиль, манера, обличчя;
по-третє, це нові знайомства та культурний обмін!! Чотири дні поспіль тебе оточуватимуть такі ж тінейджери, тому ні в якому разі ти не будеш відчувати себе якось ніяково, тобі точно не буде сумно. По-четверте, це практика англійської мови з її носіями і не тільки;
по-п’яте, це неоціненний життєвий досвід, який неодноразово дасть про себе знати. А ще багато крутих фото.”
Спостереження та винесені уроки:
Основним акцентом цих Змагань є етичний аспект роботи юриста та мирне врегулювання конфліктів, які виникають між учасниками правового спору. Це не означає, що юридичний аналіз та якість первинної правової консультації не береться до уваги, однак істотно більшого значення мають критерії морально-етичних відносин юристів між собою, з клієнтом та аналізу правових ситуацій на предмет дотримання етичних норм;
В кожній суддівській колегії був, принаймні, один представник, який практикує психологію або соціальну роботу. Організатори переконані, що такий склад журі може найбільш об’єктивно та відповідно до критеріїв оцінити команди;
Попри те, що організатори забезпечують певну ізоляцію команд одна від одної під час раундів, в цілому Міжнародний раунд не є занадто формалізованим і будується значною мірою на загальній взаємодовірі та доброчесності;
В перший день доречно проводити лише реєстрацію та вступні заходи. Тоді учасники мають змогу відпочити, познайомитися один з одним, краще налаштуватися на майбутні раунди;
Програму Змагань слід продумувати таким чином, щоб учасники (студенти та тренери), які в конкретний момент часу не є зайнятими у раундах, мали змогу відвідати інші заходи – культурні або освітні (екскурсії, майстер-класи, інтерактивні заняття, культурна програма тощо);
Структурована та чітка волонтерська організація. У волонтерській структурі повинен бути відповідальний старший волонтер, волонтер, який відповідає за логістику, за супровід суддів, супровід клієнтів, а також визначений волонтер для кожної команди;
Мабуть найголовнішим спостереженням стало те, що абсолютно кожен, хто був долучений до організації Змагань – любив те, що відбувається і отримував задоволення від кожної секунди самого процесу. Від того й атмосфера була неймовірною.
Подяки
Ми хочемо подякувати нашому Університету “Острозькій академії” та кожному та кожній, хто допоміг нашій команді взяти участь в Міжнародних Змаганнях з консультування клієнтів ім. Брауна-Мостена а також тим, хто робить ці Змагання можливими з року в рік.
В першу чергу – п. Форесту Мостену (Forrest S. Mosten) та його дружині Джоді (Jody Mosten), Селін Майз (Seline Mize), Стівену Остерміллеру (Steven Austermiller), Ненсі Шульц (Nancy Schultz), Ларрі Теплі (Larry Tepley) та Френку Астілу (Frank Astill), які незмінно впродовж багатьох років докладають чимало власних зусиль та часу, щоб Конкурс проходив на такому високому рівні.
Зрештою, одна з найбільших наших подяк для Дже Фернхаута (Jae Fernhout), уважного, пунктуального, суворого і водночас безмежно доброго організатора вже других Змагань в Маастрихті і його колегам, а також команді привітних та турботливих волонтерів та, зокрема, нашому бадді-гай Івану Гаутама (Ivan Gautama), Двіста Расендрія (Dwista Rasendriya), який також чимало допомагав нам і терплячому та талановитому фотографу Вава Аріфіну (Vava Arifin), який залишив нам незабутніх 578 світлин 🙂
Авторка статті та публікація: Марія Цип’ящук
Коментарі: Христина Шевчук, Катерина Валько
Фото: Христина Шевчук, Vava Arifin