Вимірювання інтегрованості юридичної клініки у місцеві спільноти, які впроваджують права людини

Вимірювання інтегрованості юридичної клініки у місцеві спільноти, які впроваджують права людини

НА ПРИКЛАДІ ЮРИДИЧНОЇ КЛІНІКИ “ФЕМІДА” ПРИКАРПАТСЬКОГО ФАКУЛЬТЕТУ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ ВНУТРІШНІХ СПРАВ

Проф. А.Галай

Юридичні клініки давно перестали бути незнайомим утворенням для місцевих мереж правозахисту, правової просвіти та юридичної освіти загалом. Кожна із понад 50 юридичних клінік України має більший чи менше коло партнерів, сталі та оригінальні форми співпраці з місцевою владою, органами юстиції, правоохоронними органами, судами, недержавними провайдерами правової допомоги та правопросвіти. Однак, що вважати гарною системою співпраці, який її обсяг варто вважати взірцевим, чи можуть бути якісь особливі підходи до співпраці залежно від типу юридичної клініки, чи нормальним буде відсутність співпраці юридичної клініки? З цих численних питань немає дискусій лише щодо останнього, адже у співпраці краще реалізувати ціль юридичної клініки – забезпечити практичне навчання праву через залучення до різних форм практичної діяльності юриста.

При формуванні Інструменту вимірювання якості діяльності юридичних клінік України у 2017 році вперше було сформульовано критерій щодо того, наскільки ефективно юридична клініка співпрацює з місцевими близькими за метою та напрямами діяльності спільнотами (пункт 6 напряму 1 “Організація і забезпечення юридичної клініки”)[1]. Однак цей критерій був визначений як бонусний (додатковий) без чіткого вимірювання його виконання. Асоціація юридичних клінік України і надалі вважає, що коло і обсяг співпраці з різноманітними стейкхолдерами юридичної клініки має визначатись за внутрішнім рішенням її персоналу. Проте останні моніторинги дозволили спробувати запропонувати конкретну систему вимірювання того, наскільки юридична клініка про-активна, інтегрована до місцевих мереж.

Вперше довелося детальніше, ніж зазвичай, оцінювати цей критерій у співпраці з представником системи державної безоплатної правової допомоги, яка має певні інструменти оцінювання подібної діяльності для своїх центрів. Так вперше цей критерій був відмічений у звіті за результатами моніторингу юридичної клініки Університету митної справи та фінансів (м. Дніпро)[2]. Але вже на тому моніторингу відчувалося, що критерії оцінювання обрані досить широкі та оцінка вийшла недостатньо чітка як з позиції оцінки, так і з позиції формування рекомендацій.

Тому при наступному моніторингу у Івано-Франківську до якого вдалось долучитися, було зроблено спробу виписати як критерії аналізу, так і модель оцінювання, що може стати прикладом для подальших моніторингів. Звісно це авторська думка, яка подається на обговорення і не претендує на визнання істиною.

Критерії вимірювання рівня співпраці

Отже, показник ” Інтегрованість у місцеві спільноти, які впроваджують права людини”досліджено за критеріями:

  • існування співпраці юридичної клініки і її документальне оформлення (яке має допомагати її організовувати, а не бути елементом бюрократизації та підміни роботи паперообігом);
  • зрозумілість співпраці (заходи співпраці чіткі та видимі оточуючим);
  • системність співпраці (тобто регулярність заходів співпраці із зрозумілою повторюваністю впродовж одного року, а також охоплення співпрацею різних типів місцевих партнерів);
  • природність співпраці, яку веде юридична клініка (заходи співпраці логічні для тих цілей, якими займається юридична клініка, тобто посилення якості практичної юридичної освіти через залучення студентів до соціально-важливої професійної діяльності);
  • рівномірність публічності співпраці як на ресурсах юридичної клініки, так і на партнерських ресурсах.

Нижче наводиться оцінка за цим критерієм діяльності юридичної клініки “Феміда” Прикарпатського факультету Національної академії внутрішніх справ. Добре, що експеримент проведений на юридичній клініці, що дійсно багато робить для співпраці з місцевими мережами. Це дозволило подолати моральну межу, адже цю юридичну клініку здебільшого високо оцінили, і психологічного бар’єру щодо того, що доводиться багато критикувати не було.

Як була оцінена за новими критеріями юридична клініка “Феміда”?

 Існування співпраці клініки і її документальне оформлення. Як стало зрозуміло під час моніторингу, юридична клініка “Феміда” веде активну співпрацю з великою групою представників партнерських інституцій: регіональний та місцевий центр БПД, місцеве управління юстиції, різними підрозділами поліції, регіональним представником омбудсмана, місцевою Радою адвокатів, правозахисною громадськістю (“Україна без тортур”, місцевою асоціацією ветеранів АТО) та ін. Співпраця оформлюється зазвичай договорами, графіками, спільними планами.  Оцінка показника: відмінно.

Зрозумілість співпраці. Заходи співпраці юридичної клініки “Феміда” полягають здебільшого у навчальних заходах, які проводяться на базі юридичної клініки для її учасників. Інші напрями співпраці – проведення юридичною клінікою консультацій на базі центрів безоплатної правової допомоги та проведення правопросвітніх занять з різними категоріями учасників. Здебільшого заходи співпраці можна побачити на соціальних сторінках юридичної клініки (напр. https://www.facebook.com/pg/Juridicclinicafemida/posts/?ref=page_internal), а також на ресурсах факультету та Національної академії внутрішніх справ. Ці висновки зроблені більшою мірою із пояснень керівниці юридичної клініки, якщо досліджувати заходи співпраці виключно на згаданих ресурсах – системне висвітлення їх відбувається лише з жовтня 2018 року і лише на сторінці у Фейсбук. На сайтах факультету та Академії, на інших соціальних мережах інформація про активну співпрацю з’являється нерегулярно і сталу повну картину зрозуміти важко. Також, заходів системних співпраці з місцевою владою, а також іншими юридичними клініками регіону ще не налагоджено, а це важлива складова посилення авторитету та значення юридичної клініки у громаді, зокрема в процесі реформи децентралізації. Оцінка показника: задовільно.

Системність співпраці. Слідкуючи з жовтня 2018 року, заходи співпраці відбуваються регулярно, фактично щотижня відбувається який-небудь активний захід зазвичай за участю партнерських інституцій. Коло партнерів співпраці широке, воно представлене системою правової допомоги (БПД, юстиція, адвокатура), органами за спеціалізацією юридичної клініки (поліція), недержавним правозахистом (“Україна без тортур”, місцева асоціація ветеранів АТО), заклади з аудиторією для навчальних занять (школи, геріартричний заклад). Оцінка показника: відмінно.

Природність співпраці. Підбір заходів співпраці охоплює практично усі можливі напрями діяльності юридичної клініки і її потреби: 1) навчання студентів юридичної клініки експертами з числа партнерських організацій, в тому числі і спеціалізованих – поліції; 2) залучення до консультування на базі центрів безоплатної правової допомоги, взаємне інформування про надання правової допомоги (додатково див. п. 5.2) та направлення клієнтів; 3) проводяться періодичні правопросвітні заняття з різною аудиторією (однак, могла їх частота проведення б бути поставлена на більш  регулярному рівні). Оцінка показника: відмінно.

Рівномірність публічності співпраці. Рівноправність і взаємнозацікавленість співпраці випливає з приділення уваги її заходам на інформаційних ресурсах обох партнерів: юридичної клініки та зовнішньої організацій. Дослідження сайтів партнерських інституцій показало:

  • Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Iвано-Франківській області: повідомлення про заходи співпраці наявні та відповідають інформації юридичної клініки (витяг з сайту);
  • місцевий центр БПД: інформаці про проведені заходи спільно з юридичною клінікою за останні 3 місяці відсутні на соціальній сторінці Центру у ФБ (хоча заходи Центру для факультету вцілому відмічені), однак Центр слідкує за сторінкою юридичної клініки;
  • обласне управління юстиції: інформації про проведені спільно з юридичною клінікою заходи на офіційному сайті не знайдені;
  • Обласна поліція: інформації про проведені спільно з юридичною клінікою заходи на офіційному сайті не знайдені;
  • Регіональний представник омбудсмана: публікації є, див. лінк;
  • Місцевий геріатричний пансіонат: публікації є, див. лінк;
  • Місцева асоціація ветеранів АТО: публікації є, див. лінк;

Це свідчить про достатню рівноправність співпраці. Оцінка показника: добре.

Загальна оцінка була визначена за середнім показником – добре. Насправді це висока оцінка, адже інтегрованість юридичних клінік у спільноти, що впроваджують права людини лише останнім часом розглядається як важливий пріоритет і чи не вперше розкрита як алгоритм із чітким інструментарієм.

Які рекомендації були надані юридичній клініці щодо посилення інтеграції з стейкхолдерами?

 Основні напрями посилення цього напряму діяльності:

  • будування співпраці на паралельних інформаційних засадах (впровадження усіх природних форм співпраці, перехід від регулярності до постійної системності заходів співпраці; зрозумілі і ненадмірні форми документообігу співпраці, системне висвітлення спільних заходів на усіх ресурсах юридичної клініки; взаємне висвітлення спільних заходів),
  • розширення впливу юридичної клініки на розвиток місцевої громади,
  • започаткування співпраці з іншими регіональними юридичними клініками, а так само і юридичними клініками сусідніх країн (Польщі та Словаччини).

Незважаючи на додатковість цього індикатора для загального моніторингу діяльності юридичної клініки, чіткі рекомендації з його тексту можуть суттєво посилити інтегрованість юридичної клініки до місцевих правозахисних та освітянських спільнот та розвинути її лідерський потенціал. Вважаємо, що кожна з юридичних клінік, причому не лише українських, зможе почерпнути для себе певних  висновків.

Кажучи відверто, така система оцінки може стати корисною і для мереж цих стейкхолдерів. Адже оцінка критерію рівномірності (рівноправності) співпраці показала, що часто партнерські спільноти не є взірцем організаційної майстерності у комунікації та побудові партнерства.

 

[1] Інструмент оцінювання стандартної якості діяльності юридичних клінік України / авт.кол. АЮКУ; узагальнення А. Галай, Ю.Ломжець. – Дніпро: Асоціація юридичних клінік України, 2017.– 17 с. – URL. https://legalclinics.in.ua/instrument-otsinyuvannya-standartiv-yakosti-diyalnosti-yurydychnyh-klinik-ukrayiny/

[2] Результати моніторингу юридичної клініки Університету митної справи та фінансів / проф. А. Галай (кер.ав.кол.), Р.Андрусишин, Я. Тарасова. – Дніпро: Асоціація юридичних клінік України, 2018.– 27 с. – URL. https://legalclinics.in.ua/wp-content/uploads/Zvit-monitoryng-YUK-Univ-Mytnoyi-spravy-Dnipro-2018.pdf

Вимірювання інтегрованості юридичної клініки у місцеві спільноти, які впроваджують права людини
X