Якість дотримання прав людини в Україні

Наприкінці вересня 2016 року Андрій Галай, виконавчий директор Асоціації юридичних клінік України та координатор проекту «Правозахисна паспортизація областей», разом з командою моніторингового візиту розпочав свою діяльність. Місію присвячено напрацюванню інструментарію оцінки усіх адміністративно-територіальних одиниць України щодо стану дотримання прав людини. Проект впроваджується разом з Українською Гельсінською спілкою з прав людини та Офісом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

У рамках даного проекту представники Офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та особи, що здійснюють громадський моніторинг, протягом вересня — листопада 2016 року надають оцінку діям органів місцевого самоврядування, визначають слабкі місця, регіональні особливості й потреби, з метою створення загальну картину українських міст з позицій стану дотримання прав людини.

Як зазначив координатор проекту «Правозахисна паспортизація областей», Андрій Галай, головною метою даного проекту є, з одного боку, відпрацювання інструментів моніторингу на критерій дієвості, реалістичності, достатності, а з іншого — механізм взаємодії під час моніторингу представників Офісу Омбудсмана та інших осіб, що здійснюють громадський моніторинг. На жаль, Україні ще дуже довго йти до позитивної оцінки з питань забезпечення прав людини. Результатом ефективно організованого моніторингу стало виявлення як типових, так і специфічних проблем із правами людини, наприклад, в Чернівцях та області. Відмітимо, що 90 % завдань моніторингу виконувалися у самому обласному центрі, у його установах і організаціях. За межами міста до уваги моніторингової групи були взяті місця несвободи соціального спрямування: стаціонарні відділення для постійного або тимчасового проживання Сторожинецького та Заставнівського районних територіальних центрів соціального обслуговування. Водночас відмітимо, що організація моніторингових візитів Української Гельсінської спілки з прав людини відрізняється від подібної практики контрольних перевірок державних органів: кожний напрям був спланований таким чином, щоб «монітори» відпрацювали свої завдання у оптимальний термін, не витрачаючи додаткові ресурси проекту.

Залежно від завдання, робота у кожному напрямі тривала від двох до чотирьох днів. Додамо, що перед безпосереднім виїздом Української Гельсінської спілки з прав людини разом з місцевими громадськими інституціями проводить попереднє опрацювання проблемних питань, на які потрібно звернути увагу. Це може бути опрацювання регіональних ЗМІ, спілкування з активістами, надсилання запитів щодо публічної інформації.

Жодне помічене порушення не залишається поза увагою. По-перше, команда кожного напряму моніторингу завершує свою роботу підготовкою проекту рекомендацій від Офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо усунення виявлених недоліків. Такий механізм реагування є дієвим завдяки впливу Омбудсмана і не залишається непоміченим. По-друге, ще на місці (починаючи із Чернівецького моніторингу) ми започаткували обов’язкове безпосереднє надання рекомендацій персоналу інституцій, які були включені до програми моніторингу. Це дозволяє доносити позицію моніторингової групи безпосередньо до відповідальних посадовців на місцях. По-третє, в разі виявлення системного порушення прав людини до справи може підключитися центр стратегічних справ Української Гельсінської спілки з прав людини. Юристи центру супроводжують справу у всіх можливих юрисдикційних інституціях. Посадові особи органів державного управління та місцевого самоврядування сприймають рекомендації наших моніторів як своє позитивне зобов’язання покращувати організацію своєї праці, надання більш якісних послуг територіальній громаді.

Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA).

Якість дотримання прав людини в Україні
X