Кому і навіщо потрібні електронні цифрові підписи?

З розвитком технологій все більше і більше послуг переходять в онлайн режим, і ми ними активно користуємося. Особливо актуальними електронні послуги стали під час панедмії, а тепер – і під час активних бойових дій в Україні. Міністерство цифрової трансформації пропонує все більше адміністративних послуг (н-ад, реєстрація та підтвердження факту внутрішнього переміщення, зміна відомостей про ФОП тощо), які можна оформити та / або отримати в електронному форматі, в тому числі й через Єдиний портал державних послуг Дія. Щоправда для ідентифікації користувача та посвідчення таких послуг потрібні особливі підписи, які теж можливо оформити через інтернет. Одним з таких є електронний цифровий підпис.

Що таке електронний підпис, які вони бувають та де зберігаються?

Закон України «Про електронні довірчі послуги» так визначає електронний підпис – електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис.
Електронний цифровий підпис (далі – ЕЦП) є видом електронного підпису, отриманого за результатом криптографічного перетворення набору електронних даних, який додається до цього набору або логічно з ним поєднується і дає змогу підтвердити його цілісність та ідентифікувати підписувача. Електронний цифровий підпис накладається за допомогою особистого ключа (фактично – паролю) та перевіряється за допомогою відкритого ключа.

Електронні підписи бувають:

  • У вигляді файлу, який зберігається на комп’ютері чи звичайних флешках, тощо
  • Підписи, які зберігаються на захищених носіях – токени або хмарні сервіси
  • Підписи, які зберігаються на SIM-карті мобільного телефона – Mobile ID

Файлові підписи можна копіювати і зберігати у будь-якому місці, а токени (USB-ключі), хмарні сховища і Mobile ID не підлягають копіюванню, тому є більш надійними. Токен потрібно під’єднати до комп’ютера та зчитати, а при використанні Mobile ID – ввести номер телефону та персональний пін-код, створений при підключенні послуги Mobile ID. До ключа в хмарному сховищі у власника є доступ з будь-якого пристрою з виходом в інтернет.

Для чого потрібен електронний цифровий підпис та які послуги можна ним засвідчити?

Електронний підпис можна використовувати в різних сферах електронного обміну інформацією, де необхідно ідентифікувати підписувача, підтвердити цілісність даних і зафіксувати час підписання документа. Документи, підписані за допомогою ЕЦП, мають таку саму юридичну силу, як і підписані власноруч.
Електронний підпис використовується, наприклад, для подання електронних декларацій, підписання договорів, подання електронної звітності, отримання державних електронних послуг тощо.

Як можна виготовити електронний цифровий підпис?

Отримати послуги ЕЦП фізична або юридична особа може в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК). Інформацію про такі центри можна дізнатися на сайті Мінцифри (центральний засвідчувальний орган). Сьогодні таких центрів в Україні 26.
Ще одним з варіантів отримання електронного цифрового підпису є оформлення такого через особистий кабінет на сайті ПриватБанку. Для правильного порядку виконання алгоритму дій радимо ознайомитися з даним відео: https://www.youtube.com/watch?v=xKS5sLeY2rs

Які документи потрібні для отримання електронного підпису ?

Який строк дії сертифіката електронного цифрового підпису?

Строк дії сертифіката ЕЦП складає два роки. Після закінчення цього терміну потрібно буде повторно виготовити вже новий підпис за тим же алгоритмом дій. Причиною такого строку є вимоги захисту інформації, які висуваються до засобів, що використовуються для накладення ЕЦП.

Авторки консультації:
Серган Катерина та Конишева Маріна, консультанти юридичної клініки “Pro bono” Національного університету “Острозька академія”.
У випадку виникнення запитань – звертайтесь до юридичної клініки “Pro bono” (https://m.facebook.com/legalclinic.probono.nuoa/,  e-mail: oa.probono@gmail.com).

З радістю допоможемо!

Кому і навіщо потрібні електронні цифрові підписи?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X