Оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення

Юридична клініка “Право і практика” Білоцерківського національного аграрного університету  підготувала правову консультацію щодо порядку оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення.

Оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення

Порядок оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення прописаний у Кодексі України про адміністративні  правопорушення (далі – КУпАП).

Для того, щоб досягти бажаного результату, спочатку потрібно визначити орган, який має право розглядати скаргу. Так, відповідно до статті 288 КУпАП, постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржено:

  1. Постанову адміністративної комісії – у виконавчий комітет відповідної ради або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний;
  2. Рішення виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради – у відповідну раду або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд;
  3. Постанову іншого органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, постанову по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі – у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд.

Але, слід пам’ятати, що незалежно від того, який орган розглядав справу, постанову у справі про адміністративне правопорушення завжди можна оскаржити у районному, районному у місті, міському чи міськрайонному суді у порядку адміністративного судочинства.

Постанову про одночасне накладення основного і додаткового адміністративних стягнень може бути оскаржено за вибором особи, щодо якої її винесено, чи потерпілого в порядку, встановленому для оскарження основного або додаткового стягнення.

Скарга подається в орган (посадовій особі), який виніс постанову по справі про адміністративне правопорушення, якщо інше не встановлено законодавством України. Скарга, що надійшла, протягом трьох діб надсилається разом із справою органу (посадовій особі), правомочному відповідно до цієї статті її розглядати. Крім того, у ст. 288 КУпАП закріплено право прокурора своїм протестом і право керівника вищестоящого органу скасувати чи змінити постанову про накладення адміністративного стягнення.

У разі оскарження постанови в су,д позовна заява подається до місцевого загального суду, на вибір за місцем реєстрації або проживання позивача або за місцезнаходженням відповідача, який розглядає цей адміністративний позов як адміністративний суд. В адміністративному позові згідно зі ч.3 ст. 289  Кодексу адміністративного судочинства України має бути зазначено:

  • найменування адміністративного суду, до якого подається позовна заява;
  • ім’я (найменування) позивача, поштову адресу, а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти (за наявності);
  • найменування відповідача, поштову адресу, а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі;
  • номер та дату оскаржуваного рішення спеціально уповноваженого органу про продовження зупинення відповідних (відповідної) фінансових (фінансової) операцій (операції) (видаткових фінансових операцій);
  • обставини, що можуть свідчити про порушення прав, свобод чи інтересів позивача та зміст позовних вимог;
  • перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

Строки оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення

Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано впродовж 10 днів з дня винесення постанови, а щодо постанов по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксовані в автоматичному режимі, впродовж 10 днів з дня вручення такої постанови.

В разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), правомочним розглядати скаргу.

Результат розгляду скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення

Орган (посадова особа) при розгляді скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанов і приймає одне з таких рішень:

  1. Залишає постанову без змін, а скаргу без задоволення;
  2. Скасовує постанову надсилає справу на новий розгляд;
  3. Скасовує постанову і закриває справу;
  4. Змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.

Якщо буде встановлено, що постанову винесено органом (посадовою особою), неправомочним вирішувати цю справу, то така постанова скасовується і справа надсилається на розгляд компетентного органу (посадової особи).

Сплата судового збору

До 18 березня 2020 року щодо постанов, які оскаржувалися у порядку адміністративного позову діяло загальне правило– судовий збір не сплачувався. Постанова Великої Палати Верховного Суду від 18 березня 2020 року (опублікована 28.04.2020 року) у справі  № 543/775/17 змінила цю норму. Верховний Суд дійшов висновку, що за подання позовної заяви про скасування постанови про адміністративне правопорушення належить сплачувати судовий збір у розмірі 0,2 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (зараз це 420,40 грн).

Консультацію підготували:

Богдан Осіпов і Артем Тридуб, студенти юридичної клініки “Право і практика”

Оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

X